Liturgia: A beöltözésről

A liturgia többféle nyelvezetet használ, ezek egyike a testnyelv: amikor testünkkel, mozgásunkkal, gesztusainkkal vagy éppen öltözékünkkel közlünk valamit. Az öltözék sokféle célt szolgál: egyszerre dísz, ékesség és védelem, s egyben utalhat egy hierarchikusan tagolt közösségi cselekvés egészében betöltött szerepünkre is.

Homíliavázlat: Kinek a vonzásában?

A belterjes gőg butasága merészkedik ilyen kijelentést tenni Jézusról: „Ismerjük az apját, meg az anyját” (Jn 6,42). Ugyan mit ismertek? Mit tudtok Józsefről, Máriáról? Mit tudtok az ő titkukból? Mit a fogantatás titkáról, Betlehem titkáról, a jászolról? A jászolról, mely teljességgel a keresztre mutat, ahol önmagát adja Jézus eledelül a „világ életéért” (Jn 6,51-52). De a jászol, a barmok etetője, nem élettelen eledelt kínál, hanem eleven életet, ahogyan az önmagát feláldozó Jézus éppen halálában lesz örökkön élő áldozattá (III. húsvéti prefáció).

Szentírás-magyarázat: A szó, ami éltet

Jézus így tanít a kafarnaumi beszédben: „Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön, többé nem éhezik, és aki bennem hisz, nem szomjazik soha” (Jn 6,35). Krisztus Isten bölcsessége, éltető szava, örömhíre, amely táplálja az ember igazságra, szeretetre, az élete értelmére éhes lelkét. Ahogyan az ószövetségi Szentírás már előre jelezte: „Az értelem kenyerével eteti, a bölcsesség vizét nyújtja neki italul” (Sir 15,3). Így szól a Bölcsesség: „Gyertek, egyetek a kenyeremből!” (Péld 9,5) „Ti szomjazók, gyertek a vizekre mind! Vegyetek ingyen gabonát, és egyetek!… Hallgassatok rám, és élni fog lelketek!” (Iz 55,1-3)

Három nap a Ladikon

A keresztény könnyűzenei fesztivál meglepetése: Vikidál Gyula Az idei Keresztény Könnyűzenei Fesztivált (Ladik) július 31-e és augusztus 2-a között rendezték meg Apostagon. A hagyományos zenei ünnep tizennegyedszer tárta ki a kapuit az istenkereső zenét kedvelő fiatalok előtt. Az idei fesztiválon a résztvevők olyan előadók dalait hallgathatták, mint például az Ösztön, az Eucharist, a Borka Band, és fellépett Vikidál Gyula is. A fesztivált a kilencvenes évek közepe óta szervezi meg minden évben a Ladik Ifjúsági Egyesület. A program célja, hogy az ország különböző területeiről érkező érdeklődők számára igényes és kulturált szórakozási lehetőséget biztosítsanak. A fesztivál zenei műsorában ismert és kevésbé ismert keresztény előadók kapnak helyet.

A hét szentjei

Szent II. Szixtusz pápa és társai vértanúk (Augusztus 7.) – II. Szixtusz 257-ben lett Róma püspöke. A következő évben, az Eucharisztia ünneplése közben négy diakónusával együtt elfogták, és azonnal kivégezték. Szent Ciprián számol be erről levelében, aki maga is nem sokkal ezután vértanúsággal fejezte be életét.

Augusztusi életige

János evangélista írja, mielőtt beszámolna arról, hogy Jézus megmosta tanítványai lábát és felkészült a szenvedésre: „Mivel szerette övéit, akik a világban maradtak, mindvégig szerette.” (Jn 13,1) A „mindvégig” szó azt jelenti: élete végéig, utolsó leheletéig. De a tökéletesség gondolata is ott rejlik benne. Arról szólnak ezek a szavak, hogy teljességgel, tökéletesen, mélységesen szerette őket, egészen a legvégsőkig.

Liturgia: Amikor a hitünkről teszünk tanúságot

Rohanó világunkra jellemző, hogy mindennel sietni akarunk. Ez nem hagyja érintetlenül lelki életünk különböző eseményeit, így a liturgikus ünnepléseket sem. Pedig ezek célja a végtelen Isten imádása Krisztus által, a Szentlélekben. Lelkünkben is érezzük, hogy ennek méltósággal kell megtörténnie.

Homíliavázlat: „Minden e szent titokért van”

XVI. Benedek pápa a papság évének meghirdetésekor Vianney Szent János lelkiségének egyik jellemző vonásaként az Eucharisztia iránti áhítatát jelölte meg. A vasárnapi evangéliumi szakasz a kafarnaumi eucharisztikus beszéd egy részletét idézi fel: Jézus a mennyből alászállott élő kenyér, az örök élet kenyere a benne hívők számára. A keresztény, és benne a papi lelkiség központja ma is, mint mindig az Eucharisztia, a szentmiseáldozat.