A Biblia üzenete: „Én sem ítéllek el”

A házasságtörő asszony története (Jn 7,53–8,11) hiányzik a János-evangélium legrégibb kézirataiból (Bodmer-papirusz, a Sínai és a Vatikáni Kódex, a kopt fordítások többsége stb.). Egyes kéziratok a János-evangélium egy másik pontján (a 7,36 után vagy az evangélium végén) tartalmazzák ezt a történetet, más forrásokban pedig a Lukács-evangélium egy pontján szerepel (Lk 21,38 után). Mindez azt mutatja, hogy ez az elbeszélés a Jézusról fennmaradt hagyománynak egy önálló eleme volt, amelyet csak egy későbbi időpontban (a II. században) építettek bele hol a János-, hol a Lukács-evangéliumba.

A Biblia üzenete: Az atya ajándéka

Nagyböjt negyedik vasárnapján a tékozló fiú evangéliumi példázata hangzik el (Lk 15,1–2.11–32). Az irgalmasság szentévében az atya alakjára igyekszünk figyelni, követve a jubileumi mottót: „Legyetek hát irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas” (Lk 6,36).

Szemlélődés: önfeladás és teljesség

A keresztény lelkiség gyakorlatias. Jézus Krisztus közöttünk jártában két lábbal állt a földön, s nyomán a keresztény spiritualitás is bizonyos értelemben – ha nem is földhözragadt – legalábbis földközeli. Szeretni csak konkrétan lehet. Ezért van az, hogy manapság a lelki élet avatott tanítói (lelkigyakorlatokat adó atyák, nővérek és laikus keresztények) – ahelyett, hogy magasztos és kenetteljes prédikációkat tartanának – gyakran egyszerűen csak arra igyekeznek rávezetni bennünket, hogy megtanuljunk elcsendesedni. Aki időt tölt a természetben, aki egyedül marad önmagával és (újra)tanulja a valóság érzékelését, az fokozatosan lecsendesedik. Megtanul egy gyermek szemével körülnézni: mintha mindent először látna; vagy mintha utoljára.

Áldjátok az egek Istenét: irgalma örökké tart!

„Az Egyház életének boltozatát az irgalmasság oszlopa tartja. (…) Az irgalmasság nem ellentétes az igazságossággal, hanem Istennek a bűnös iránti magatartását fejezi ki, mellyel további lehetőséget nyújt számára a meggondolásra, a megtérésre és a hitre” – írja Ferenc pápa Az irgalmasság arca (Misericordiae vultus) kezdetű bullájában, melyben meghirdette az irgalmasság rendkívüli szentévét. Az emberi társadalomnak az irgalmasságra és az igazságosságra kell épülnie. E kettő egymás nélkül nem létezhet, nem játszható ki egymás ellen, hiszen egyazon isteni szeretetben gyökerezik. Az igazságosság és az irgalmasság volt a témája annak a konferenciának, amelyet január 27. és 29. között tartottak meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karán.

Lehet érték a szenvedés?

Márfi Gyula érsek Krisztus passiójáról és az emberi fájdalomról – A fájdalom zavaró tényező. Jelzi, hogy valami nincs rendben az élő szervezetben. Ha valami folyamatosan sajog, oda kell figyelnünk rá, nem is tudunk másra koncentrálni. Aztán van olyan erős fájdalom, amelyet meg kell szüntetni, vagy legalább csillapítani kell, hogy az ember teljes életet tudjon élni. De vajon élhetünk-e teljes életet a fájdalom és a szenvedés teljes kiiktatásával? Van-e fájdalom nélküli emberi élet? Hogyan viszonyulunk saját szenvedésünkhöz, és ha nehéznek találjuk keresztünket, mit gondolunk Jézus szenvedéstörténetéről? Márfi Gyula veszprémi érsek régóta tart előadásokat Krisztus passiójáról és az emberi szenvedésről.

A Biblia üzenete: „Ha nem tartotok bűnbánatot…”

Nagyböjt a bűnbánat és a megtérés kiváltságos ideje. A nagyböjtöt megnyitó hamvazószerdán az egyház a nyilvános működését megkezdő Jézus szavaival figyelmeztetett bennünket: „Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban!” A hit és a bűnbánat/megtérés (metanoia) a kapu, melyen át belépünk a Jézus által elérkezett Isten országába. Nagyböjt 3. vasárnapjának evangéliumában (Lk 13,1–9) Jézus szavai fenyegetésként hangzanak: „Ha nem tartotok bűnbánatot, mindannyian egyaránt elvesztek!” Mégis a kezdő „ha” jelzi azt, hogy Isten irgalmassága mindig nyitva áll az őszinte bűnbánóknak. Másutt ezt olvassuk az evangéliumban: Isten nem akarja a bűnös halálát, hanem azt, hogy megtérjen és éljen!”

A Biblia üzenete: A dicsőség fénye

Jézus színeváltozásában (Lk 9,28b–36) felragyog előttünk Isten Fiának dicsősége. A káprázatban ott az ígéret: ugyanez a dicsőség készül mindazoknak, akik Krisztus útján járnak. Hallgatni és meghallgatni: több mint egyszerű játék a szavakkal. Az ember hallgat, figyel, várja az isteni megszólalást, akkor is, ha néha úgy érzi, hogy Isten hallgat, vagyis válasz nélkül hagyja. De Isten meghallgatja az embert és válaszol: a válasz időtlen, már el is hangzott – a kérdés az, vajon meghallottuk-e.

A biblia üzenete: A kertész

A teremtő Isten emberszeretetéről ad hírt a Teremtés könyve, amikor azt írja: „Az Úristen kertet ültetett Édenben, Napkelet felől, és odahelyezte az embert, akit teremtett, hogy művelje és őrizze azt” (2,8.15). Ez a kert az Úr műve, melynek szépsége őt dicséri. Ez az Úr, az Isten kertje (Iz 51,3; Ezek 28,13). Öröm benne kertésznek lenni. A kertet, földünket átjárja az ő jelenléte: „Az Úristen a hűvös alkonyatkor a kertben járt-kelt”(1Móz 3,8).

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.