Az utolsó tusa

A Klauzál téri csarnok bejáratának közelében egy svájcisapkás férfi ül hokedlin. Előtte egy kockás plédre kiterítve mindenféle ócskaság és régiség: szakadozott kötésű könyvek, megsárgult levelek, szakadt játékfigurák, kitüntetések a szocialista múltból, használatból kivont régi pénzek. Amikor közelebb lépek, szemügyre venni a kínálatot, megakad a szemem egy celofánba tett papír húszforintoson.

Védett védvonal

Vannak olyan történelmi építmények, amelyeket nem lehet teljesen rekonstruálni, ugyanakkor mégis fontos feladat volna a megőrzésük, hiszen egyedülálló emlékeink. Ilyen a IV. század folyamán kiépített Csörszárok is, amelyet szeptember közepén kiemelten védetté nyilvánítottak, s ezzel hivatalosan is elismerték: „A lelőhely kivételes tudományos jelentőséggel bír, és nemzetközi, illetve országos szempontból is kiemelkedően fontos.”

A Csörsz-árok a Dunakanyar vidékétől indul, és végighalad az Alföld északi részén kelet felé, majd délre fordul, és az Al-Dunáig húzódik.

Keresztény kockázat

Gyakran visszatér a két nagy evangéliumi példázat: Az irgalmas szamaritánus meg A tékozló fiú. Főleg az utóbbi. Persze minden időszerű és „fönségesen” igaz, ami az Írásban olvasható, s a többször szürkének érzett mondatok rejtélyében szent költészet rejlik, mivel sugalmazott minden szó…

Nos, a tékozló. Hányszor veszi magára az utalást valaki; tőle függ, hiszen személyre szabott példabeszéd, mégis egyre inkább „társadalmi méretű” lesz, ahogyan halad a történelem ideje. A múlt századelő egyik kiválósága, a francia Léon Bloy egyik könyvében olvasni, hogy az erkölcs, a magatartás egyre jobban az ágostoni dimenzióval mérhető, vagyis bűntan helyett a szeretet mértékével: a bűn a szeretet fogyatékossága, amely a teljes embert érinti, tehát már létkérdés a polgári morálban is, ami hányszor farizeusi!

Élet-Jel

(akrosztikon)

Reményed őrizzen
Ég felé elvigyen
Kutassa fény titkát
Angyallá szédítsen

Aklunkban bő hely
Nomád a tavasz
Dél kondul körben
Rád süt a pipacs
Átlángol a szép
Sorsoddá sződd el

„Isten katolikus hőse”

Claudel lelki örökségének ébresztése

A Szakrális Művészet Hete, majd a Belvárosi Művészeti Napok keretében mutatták be azt a darabot, amelyet Paul Claudel írásai nyomán Dóczy Péter színművész állított össze és rendezett. A neves művész rendhagyó meghívójával már lapunk szeptember 16-i számában bemutatta a „transzcendens dráma vezéregyéniségét”, Paul Claudelt: Költő a kegyelem árnyékában – Cantata hommage à Paul Claudel. Összeállításának címe és cikke is utal Szabó Ferenc SJ műfordítására, amely az Új Ember kiadónál jelent meg 2005-ben, Paul Claudel: Kantáta három hangra és más költemények címmel. Most Szabó Ferenc, Claudel életművének ismerője és fordítója vázolja a diplomataíró „megtéréseit” és lelki drámáját.

Megnő az időben

Egy kiállítás és a veszélyben lévő freskók

Az ő művészetével is úgy vagyunk, mint a nagysággal oly sokszor: amíg köztünk van, szinte észre sem vesszük, majd csak akkor figyelünk rá, utólag, amikor megnő az időben. Az 1990-ben elhunyt Kákonyi Asztrik ferences szerzetes, képzőművész életének 67 esztendejében 67 templomban, kápolnában és kolostorban alkotott az ars sacra, a szent művészet szellemében. Temetésén hangzott el: „Meghalt korunk nagy Fra Angelicója, aki egész életében harcolt a giccs ellen a művésziért, a giccs ellen, mely földi szintre akarja leszállítani a mennyeit…” Ez a mondat rövid összefoglalása lehetne Asztrik atya művészi hitvallásának. Művésziért a giccs ellen, mennyeiért az e világi ellen – hangsúlyozta Hidász Ferenc atya, Kákonyi Asztrik művészetének kiváló kutatója és ápolója szeptember 25-én Esztergomban, a ferences egyházművész kiállításának megnyitóján.

Filmünnep a Bükk peremén

Véget ért a Miskolci Jameson CineFest

Szeptember 14. és 23. között rendezték meg Miskolcon kilencedik alkalommal a Jameson Nemzetközi Filmfesztivált. A hatszázhuszonnégy akkreditált vendég, a mintegy száz újságíró és a közel tizenötezer néző részvétele azt jelezte, hogy a korábbi évekhez viszonyítva jelentős előrelépés történt a szakmai közösségek elérése és a közönségszervezés terén is. A névadó whiskygyártó, Miskolc város vezetése, a térség parlamenti képviselője vagy épp az Emberi Erőforrások Minisztériuma a maga módján idén is segítette a filmszemlét Miskolcra álmodók terveinek teljesülését. Bíró Tibor, a fesztivál ötletgazdája és fáradhatatlan igazgatója, valamint kiváló csapata, Madaras Péter, Csákvári Géza, Muszatics Péter és segítőik lankadatlan lelkesedéssel hozzák létre, lehelik életre és bonyolítják le évről évre Magyarország legnagyobb filmszemléjét.

„Hadseregnek a nehézlovasság”

A képes sajtó Magyarországon, 1780–1880

„Fogj egy sétapálcát, és légy vidám” – Fényes Szabolcs egykori slágere jutott eszembe, amikor megláttam a Budapesti Történeti Múzeum kiállításán egy régi szerkesztőségi íróasztalt, rajta néhány gyertyalámpát, cizellált papírvágó kést és néhány finom fából faragott sétapálcát a fogashoz támasztva. A látogató szeme előtt egy letűnt világ kel új életre, amelyben még „minden szép volt”, ahol még számított a minőség, ahol nem kellett rohanni. Akkoriban másképp mérték az időt… Az ember mintha egy jókedvű vásári forgatagba került volna, úgy elevenednek meg a XIX. század gazdag ornamentikával díszített, fa- és rézmetszetes, litografált sajtótermékei. Manapság, amikor vizuális robbanásról beszélnek, és képek milliói zúdulnak ránk válogatás nélkül a világhálón és a televízión keresztül, azt gondolhatnánk, hogy a sok kép csak a fejlett digitális korszak sajátossága.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.