A hét kérdése
November elején, amikor a hőmérséklet napi rendszerességgel fagypont alá süllyed, fokozott figyelemmel fordulhatunk hajléktalan, rászoruló embertársaink felé. Ez a kijelentés sajnos évről évre időszerű, és rendszerváltás utáni társadalmunk egyik állandó, megoldatlan nehézségére emlékeztet. Vecsei Miklós szociálpolitikust, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnökét a téli hónapokban időszerű feladatokról kérdeztük.
– Hogyan sikerült a Magyar Máltai Szeretetszolgálat felkészülése a most beköszöntő hideg téli időszakra?
– Hónapok óta készülünk a téli krízisidőszak feladataira, és folyamatosan egyeztetünk a részletekről a rendőrséggel, a közterület-felügyelettel. A szeretetszolgálat intézményeiben elérhető kétszáz állandó férőhely mellé ezekre a hónapokra újabb száztíz létesül, szükség esetén azonban más intézményeink is befogadják a kihűléssel fenyegetett embereket, például az országos központ kiállítótermében is elhelyezhetünk húsz ágyat. Munkába állt a krízisautó, amelyet napi huszonnégy órában elérhető diszpécserszolgálat riaszt a bejelentések alapján. A budai oldalon kilenc utcai gondozó szolgálatunk dolgozik, mozgó orvosi rendelőnk mindennap felkeresi az utcán élő embereket, huszonnégy órás egészségügyi központunk pedig a hajléktalan emberek háziorvosi rendelőjében fogadja a betegeket. Mobil tüdőszűrő állomásunk folyamatosan járja a várost. Különleges téli ellátásunk a teajárat, amely nemcsak helybe viszi az ételt, hanem arra is lehetőséget ad, hogy szociális munkásaink és orvosaink az intézményi ellátást elutasító hajléktalan emberekkel is rendszeresen találkozzanak, és lépésről lépésre haladva az utcai életforma feladására motiválják őket. Mindez együttesen napi ezerötszáz találkozást jelent. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat nagyszámú hajléktalan emberről gondoskodik az ország számos településén, meghatározó szerepet tölt be a hajléktalanok ellátásában többek között Veszprémben, Kecskeméten, Miskolcon, Szegeden, Esztergomban, Mezőkövesden, Hatvanban és Sátoraljaújhelyen.