Mozaikkövek az erkölcstanhoz
Aquinói Szent Tamás már a XIII. században összetettebbnek látta a lelkiismeretet, mint sok mai felnőtt, akik szerint az nem más, mint ami „megmondja a jót, tiltja a rosszat”. Talán már az elsőáldozóknak sem volna szabad ennyire leegyszerűsíteni, s pusztán egyfajta „funkcióként” beszélni a lelkiismeretről.
Tamás a lelkiismeretnek két szintjét különbözteti meg. A Teremtő kezéből mindenki úgy kerül ki, hogy lelkiismeretébe bele van írva a legalapvetőbb erkölcs, az úgynevezett „természetes erkölcsi törvény”. A lelkiismeretnek ezt a veleszületett, felsőbb szintjét Tamás synteresisnek (megőrzés) nevezi. Ez azért felelős, hogy az alapbelátásokat készen tartsa, az életet alapvetően beirányítsa. Nevezhetjük ős- vagy alap-lelkiismeretnek is. Franz Böckle ezt így határozza meg: „Az őslelkiismeret az emberi szellem természetszerű, veleszületett magatartása, alapbeállítottsága az igazra, a jóra, végső soron Istenre.”