Észrevételek a „kis kereszttel” kapcsolatban

Kis liturgikus etikett

Közismert jelenség: áldoztatáskor sok szülő kiviszi kisgyermekét, hogy az áldoztató rajzoljon a homlokára egy kis keresztet. Több pap is megemlíti ezzel kapcsolatban, hogy lelkipásztori szempontból mennyire jó e gyakorlat, noha azt is tudjuk, hogy számos püspöki rendelkezés kéri a papoktól és áldoztatóktól, hogy ne tegyék ezt. Vajon miért? Melyek a „kis kereszt” problematikus pontjai?

Imádság és életszentség

Görögkatolikus lelkiség

Ki ne tapasztalná, mennyire rögös az életszentség útja? Bizony nehéz előrehaladni rajta. Ám szerencsére van egy jó eszközünk, amely mindig rendelkezésünkre áll, hogy lelkileg magasabbra juthassunk, emberileg tökéletesedhessünk. Ez pedig nem más, mint az imádság. Két oldalról szemlélhetjük az imádság és életszentség kapcsolatát.

Egyrészt az imádság feltételezi az erényeket. Az tud igazán helyes kapcsolatba kerülni Istennel, és ebben a jó kapcsolatban meg is maradni, aki erényes életet él. Az tud igazán, tiszta szívvel, megtisztított lélekkel imádkozni, aki az erények gyakorlása révén odafigyel belső állapotára. Persze ez nem zárja ki azt, hogy a bűnök mélységéből is kiálthatunk Istenhez. De az imádság igazi állapota mégiscsak az, amikor megtisztított szívvel, ünneplőbe öltöztetett lélekkel fordulunk Isten felé.

Porres Márton november 3.

A hét szentje

Ő az amerikai földrész első fekete bőrű szentje. 1579-ben született Limában. Apja, Juan de Porres spanyol lovag volt, aki az alcantarai lovagrend tagjaként Amerikában próbált szerencsét. A fekete bőrű Ana Velázquezzel való törvénytelen kapcsolatából két gyermek született, ám az apa elhagyta őket. Mártont és húgát, Juanát édesanyjuk gondos, keresztény nevelésben részesítette. Így – bár mulatt származása miatt kirekesztett volt – Márton sebészi és gyógyszerészi képesítést szerzett.

Koldusként a Király előtt Lk 18,1–8

A Biblia üzenete

A farizeusok igen vallásos emberek voltak. Naponta háromszor imádkoztak, hetente két nap böjtöltek, jövedelmük tizedét a szegényeknek adták. Nagy hazafiak voltak. Egy alkalommal (Krisztus előtt 76-ban), amikor az uralkodó levert egy felkelést, amelynek vezetői nagyrészt farizeusok voltak, nyolcszáz farizeust feszíttetett keresztre.

A vámosok gazemberek és nemzetük árulói voltak. Egy idegen hadsereg segítségével a saját honfitársaiktól szedték be az adókat és a vámokat, igen gyakran jóval többet annál, mint amit a római hatóságok követeltek. Egy alkalommal Ashkelon városában egy vámszedő kétezer katonával kezdte meg az adók behajtását. Mivel az emberek nem akartak fizetni, húsz előkelőt megöletett. A városban eluralkodott a rettegés, és mindenki előadta utolsó elrejtett vagyontárgyait is. Nem volt ember, aki ne gyűlölte volna a vámosokat. Egy korabeli közmondás szerint a vámosok előtt becsukódik minden ajtó.

A dolgok két oldala

Szerzetesség és liturgia

„Az éremnek két oldala van” – szoktuk mondani, ami kor mi magunk látjuk be, vagy amikor éppen másokkal szeretnénk beláttatni, hogy egy és ugyanazon dolgot több féle nézőpontból is lehet szemlélni, illetve hogy egy és ugyanazon dolognak létezhet két, egymással néha homlokegyenest ellenkezőnek, de legalábbis nagyon különbözőnek meg tapasztalt valósága.

Imádság, alamizsna, böjt

Görögkatolikus lelkiség

A bizánci lelkiségben az imádság, alamizsna és böjt hármas fogalmát nem lehet egymástól elválasztani. Nem másra, mint Jézus Krisztus tanítására alapozódik ez, így bizonyára hasonlóképpen van a keresztény lelkiség más területein is. Amikor alamizsnát adsz, ne kürtöltess magad előtt (Mt 6,2–4), ne másnak mondd el, hanem Istennek. Amikor böjtölsz, ne az emberek láttára tedd (Mt 6,16–18), mert Atyád a rejtekben is lát. A lényeg az, hogy ezek a cselekedetek is az Istennel való kapcsolatot ápolják, tehát imádságként foghatók fel.

Romzsa Tódor október 31

A hét szentje

Romzsa Tódor a kárpátaljai Nagybocskón született 1911. április 14-én. Több felmenője, déd- és nagyapja is görögkatolikus pap volt, így nem meglepő, hogy – bár édesapja nem ezt a hivatást választotta – a reálgimnázium elvégzése után jelentkezett a teológiára. Gebé Péter munkácsi görögkatolikus püspök segítségével Rómába ment tanulni. Először a Collegium Germanicum et Hungaricum, majd a Collegium Russicum diákja volt. Egyetemi tanulmányait a római Gregoriana Egyetemen végezte. 1936-ban, a Russicum Nagy Szent Antal-templomában szentelték pappá. Hazatért, 1939-ig máramarosi falvakban szolgált.

Az özvegy és a bíró Lk 18,1–8

A Biblia üzenete

A mai evangéliumi szakasz egy mondhatni siralmas élethelyzetet alakít át példázattá: a kelletlen bíró nagy nehezen enged az özvegyasszony zaklatásának, és igazságot szolgáltat neki. A bíró jelleme nem éppen vonzó – hogy milyen ember is, az a belső monológjából érthető meg: „Istentől nem félek, embertől nem tartok” (Lk 18,4). A hatalom embere ő, akit semmilyen igazságosság, semmiféle isteni vagy emberi erkölcs nem tud megkötni. Egy dolog miatt jár el végül helyesen, ez pedig a kényelemszeretete. Ő a negatív pólus.