„Ügöncsak figurák, de inkább szentök”

Újjászületett középkori falképek Tápén – Gondviselésszerű, hogy középkori egyházi építészetünk fennmaradt emlékeinek legjavát jeles szakértőink még a trianoni országcsonkolást megelőzőleg felmérték és dokumentálták. A töröktől sújtott Alföldön alig-alig volt mit összeírniuk: a szeged-alsóvárosi ferences templom, az óföldeáki templom, majd az utóbb előkerült Dömötör-torony és a kiszombori körtemplom kivételével csak egy-egy romba dőlt hírmondó maradt meg a mának a déli országrész középkorából, mint az aracsi templomrom. Emiatt is említésre érdemes, hogy ritkaságszámba menő, de Kárpát-medencei összehasonlításban is jelentékeny értékű egyházművészeti alkotás újult meg Szeged-Tápén.

Folyamatos befejezetlen jelen – Beszélgetés Kubiszyn Viktorral

A drogról nem szeretünk beszélni. Ha mégis ráterelődik a szó, nehéz erős reakciók, hangsúlyok, prekoncepciók nélkül megszólalnunk. Pedig fontos témává tennünk, hiszen a tiltott vagy éppen tolerált szerek jelen vannak világunkban, nyomot hagynak mind­annyiunk életében, mindennapjainkon, kultúránkon. Kubiszyn Viktor íróval, szabadult drogfüggővel a budapesti ADNA caféban találkoztunk az Izgalmas témák – különleges férfiak – tabuk nélkül beszélgetéssorozat általa moderált első alkalma után.

Gyarapítani a szigetet – Könyvtári víziók Somogyi Károly nyomdokaiban

Amint azt hírül adtuk: Magyar Örökség Díjat nyert el a szegedi Somogyi-könyvtár. Somogyi Károly esztergomi kanonok hagyatéka az örökhagyó szellemében szolgálja a közművelődést mind a mai napig: rangos helyet szerzett a város kultúrtörténetében, s egyúttal korszerű módszerekkel szolgálja a jövendőt. Palánkainé Sebők Zsuzsanna könyvtárigazgatóval beszélgettünk.

Minden alkalom megtisztulás – Kovácsházi István a Parsifalról

Éppen túl A walkür bemutatóján, de már a Parsifal idei előadásaira próbál. A jövő évadban folytatódó Ringben a Siegfried címszerepe vár rá. Lassan teljessé válik Kovácsházi István Wagner-repertoárja, amelynek központi pillére évek óta a Parsifal. „Nekünk, színészeknek, operaénekeseknek lehetőségünk van arra, hogy mások bőrébe bújjunk. Átélhetünk, elmondhatunk, közvetíthetünk. Az emberek többsége szerepet játszik, mindig valaki más szeretne lenni. Nekünk pedig ez a hivatásunk. Fantasztikus érzés, hogy ez a színpadon »legálisan« megadatik nekünk” – meséli mosolyogva hivatásáról. Aztán rátérünk a Parsifalra. Egy másik világba lépünk. Elgondolkodik, úgy kezd bele, mintha élete történetét mesélné el. Kinek és hogyan ajánlaná a Parsifalt?

A múltban játszódik, de a jelenhez szól – Tolkien és a vallás

Minden fantasy-regényíró John Ronald Reuel Tolkien köpönyegéből bújt elő. A fikciós irodalom meghatározó alakja nem csupán azzal vívott ki magának elismerést, hogy az általa megálmodott világot rendkívüli részletességgel dolgozta ki. A figyelmes olvasó azt is észreveheti, hogy A Gyűrűk Ura vagy A Szilmarilok mögött egy világnézet húzódik meg. Tolkien katolikusnak vallotta magát, regényeit is azzal a szándékkal írta, hogy előkészítse a talajt a kereszténység alapeszméinek befogadására. A tolkieni életmű vallási vonatkozásairól Füzessy Tamás Tolkien-kutatóval, a Magyar Tolkien Társaság társelnökével beszélgettünk.

Hittel, teljes azonosulással kell játszani

Beszélgetés a nyolcvanéves Mécs Károly színművésszel – A játék Huizingánál, Hugo Rahnernél és Kosztolányinál is mélylélektani és transzcendens fogalom. Színművésznél hivatástudat, amelytől nem szabadulhat. Mécs Károly sosem mondja, hogy már gyermekkorában erre a pályára készült. (Költőről hallottam, hogy már kisgyermekként költőnek készült. Mosolyogtam.) Mindig várunk valamit, keresünk, aztán valakit megragadhat egy szó, egy mondat, és rájön ösztönösen (?) a hamleti igaz­ságra: a nap alatt minden valóban új, s hogy a tudatalatti „ügyeskedik”. Mécs Károlyt azzal az „intellektuális indulattal” látom játszani, amely minden szerepben az azonosulás követelménye. Izgalmas, mindig újat hozó művész, fiatalos és bölcs, derűs és elmélyült. Mintha a lélek rejtett kamerája nyitna képet sokszínű szerepeiben, melyek az átélés őszinteségével, tisztaságával ragadnak meg. Beszélgetésünk is ilyen vallomás.

Csöndre hívó Krisztus-arcok – Olasz Ferenc életmű tanúi

Fejfákra emlékszem először, 1973-ból. Református temetők sírjeleire. Olasz Ferenc fotóművész első filmjére és kiállítására. Később került a kezembe Kunt Ernő a Temetők népművészetéről írt könyve. A különböző vallási felekezetek sírkövei, díszítményei – falusi környezetben – bonyolult jelrendszert mutatnak, melyeknek lélektani, halállal szembesülő teológiai értelmük van. Akkor már ismertem szűkebb pátriám – fölnevelő településem – sírkertjének több, értékes fejfáját, amelyek a lakosság összetételéről tanúskodnak – a már elfelejtett múltról. (Dédapám, a bognár egyetlen fából faragott kettős keresztjéről a megyei népművészeti monográfia mint késői barokk mesterműről emlékezik meg. Maga faragta.) Olasz Ferenc mostani életmű-jelentkezése a Magyar Művészeti Akadémián valóságos megvilágosodás a hit, az élet és a mulandóság partjainál, amely nem lehet közömbös senkinek, még ha találkozik is a „halálmegvetéssel”.

Elillanó világok őrzője – Egy kivételes elme: Vay Péter

„Gróf Vay karcsú, szikár és aszketikus kinézetű. Magas papi gallérjával, fekete ruhájával, amelynek karmazsin része fölött dupla gyöngysoron mellkereszt függ, a merev egyházi ember megtestesülése. Viszont viselkedése élénk és szívélyes, és amikor beszél, elragadtatással szól a témájáról. Ahogy a hivatását említette, amelyet teljesíteni igyekezett, arca felderült és a szeme csillogott…” – írta a The New York Times tudósítója 1911. december 3-án az elegáns és lelkes magyar klerikusról.