Urunk mennybemenetele

Miután Jézus Krisztus áldott szenvedése, megváltói halála és dicsőséges feltámadása révén végbevitte megváltásunk művét, „sokféleképpen bebizonyította, hogy él: negyven napon át ismételten megjelent” (ApCsel 1,3) az apostoloknak. Aztán húsvét után a negyvenedik napon megtörtént a „mennybemenetele”. Görögkatolikus egyházunkban ezt az eseményt a legnagyobb ünnepek között tartjuk számon, és a napján ünnepeljük meg, vagyis mindig csütörtökön. Az ünnep fő éneke, a tropár lépcsőzetes emelkedéssel hirdeti a nagy eseményt, majd a lezárása különösen is kiemeli a lényeget.

Bertalanról nevezett Boldog Anna június 7.

Az Alapítások könyvében Avilai Szent Teréz gyakran említ egy laikus nővért, akit munkatársának nevez. Ana García Manzanas egy Avila közelében levő faluban, Almendralban született, 1549. október 1-jén. Egy tehetős parasztember legkisebb lánya volt. Tízéves volt, amikor szülei meghaltak pestisben – ekkor vége lett gondtalan gyerekkorának. Testvérei nevelték tovább, nem tanulhatott, a juhokat kellett legeltetnie. Néhány évvel később férjhez akarták adni, de ő tiltakozott a terv ellen. Már korán eldöntötte, hogy szerzetes lesz. Többször álmodott egy szerény házban élő közösségről, és egyszer álmában inni kért a nővérektől, akik különlegesen tiszta vizet adtak neki. A plébánosa elküldte Annát az avilai Szent József-kolostorba, amely az első kármelita kolostor volt Teréz reformja óta.

A másik Védelmező Jn 14,15–21

Jézus a Szentlelket így nevezi: „másik Ügyvéd, másik Védelmező” (Jn 14,16). A magyar fordításban ezt a megnevezést általában Vigasztalónak fordítják, azonban a szó elsődleges jelentése: ügyvéd, védő (görögül paraklétosz, szó szerint „valaki mellé hívott személy”, pártfogó, ügyvéd; vö. a latin advocatus kifejezéssel). Eddig Jézus védelmezte a tanítványait, óvta őket a Gonosztól, tanította, vezette őket. Mostantól Jézus egy másik pártfogót küld melléjük, a Lelket.

Odaadás, egység, cselekvő szeretet

Katekézis a liturgiáról

Tudjuk jól, hogy hiteles akkor lehet istentiszteletünk, ha az ott ünnepelt titok utat talál mindennapi életünkbe, és viszont: ha életünk helyet kap a templom terében.

Amikor a zsinat az Eucharisztiáról beszél, háromféleképpen írja körül, amit Jézus az utolsó vacsorán átadott nekünk: az odaadás szentsége (sacramentum pietatis), az egység jele és a szeretet köteléke.

Az odaadás szentsége: hiszen a szentmisében újra és újra megvalósul Jézus radikális és szeretetből való teljes odafordulása az Atya felé, és az emberek iránti szenvedélyes szeretete, amely egészen a halálig, a kereszthalálig vitte őt. Így válik élete újra és újra áldozattá, és bennünket is egyre inkább arra hív, hogy önmagunktól elfordulva a szeretetből fakadó odaadás útját járjuk.

Csütörtök: a szent apostolok

Szent apostolok, imádjátok a kegyelmes Istent, hogy ajándékozzon bűnbocsánatot a mi lelkünknek! Így szól görög katolikus egyházunkban a csütörtöki tropár az apostolok tiszteletére. Az ének nagyon hatásos, és rövidsége ellenére is rendkívül fontos dolgokat mond el nekünk.

Énekünk az apostolokat szentnek nevezi; nem elégszik meg azzal, hogy jelző nélkül szólítsa meg őket. A szentekről már a legkisebb hittanos gyermek is tudja, hogy ők Isten barátai. Az apostolok is azok. Sőt, ők Jézus barátai és választottai voltak (Mt 10,1–4). S a mennyei dicsőségben most is azok.
Ennek tudatában mi is bátrabban merjük énekelni a himnusz következő részét: imádjátok a kegyelmes Istent. Igen, az ő imádságuk hatásos lehet Isten színe előtt, sokkal hatásosabb, mint a miénk. A mi imádságaink ugyanis mindig „földiesek”, sosem tudjuk úgy beleadni önmagunkat, mint az angyalok vagy a már üdvözült szentek.

Pere Tarrés i Claret május 30.

Katalán nemzetiségű, mélyen vallásos családba született 1905. május 29-én, Manresában. Szülei nagy hangsúlyt fektettek gyermekeik keresztény nevelésére. Két nővére is szerzetes lett. Pere fiatalon a helyi gyógyszertárban dolgozott segédként, és a tulajdonos, Josep Balaguer biztatta, hogy folytassa tanulmányait a gyógyászat terén.

Eleven gyermekségünk Jn 14,1–12

Az evangélium szívét képezi az Atya kinyilatkoztatása, csakis ez a titok tárja fel Jézus ön – azonosságát. Az Atya ugyanis a Fiúhoz való viszonyában hordozza az atyaságot – és viszont. A Szentháromság első és második személye szüntelenül egymásra mutat. Egyik a másik nélkül nem érthető meg. Minden olyan okoskodás, amely önmagában akarná az atyaság és a fiúság lényegét felmutatni, szükségképpen kudarcra van ítélve. Az Atya az, aki öröktől nemzi a Fiút, aki kiárasztja életét, mindenét odaadja a másiknak.

A Szentírás és a liturgia (1. rész)

Katekézis a liturgiáról

Egyházunk minden liturgikus cselekedete igeliturgia, vagyis Isten, az Atya egyetlen, örök, vele egylényegű megtestesült Igéjének, Jézus Krisztusnak a liturgiája, az ő ünneplése. Az Úr igéinek, azaz a Szentírásnak tehát központi, lényegi jelentősége van liturgikus cselekményeinkben. Isten Igéjéhez a liturgia sokféle módon viszonyul, hiszen az nem pusztán papírlapon, betűkkel közölt szöveg, hanem az élő Krisztus megjelenése. Általánosságban ez a hármas axióma állítható fel az Ige és a liturgia kapcsolatáról: (1) a liturgia a Bibliát olvassa, (2) a Szentírást tiszteli, (3) Isten Igéjét hirdeti.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.