Időt hagyni a mondatoknak…

Hallgat – ez a címe Vass Norbert szerkesztő, kritikus első könyvének, amelyet az AmbrooBook adott ki.  A Cseh Tamás Program Magyar Könnyűzenei Örökség Megőrzését Támogató Alprogramjának vezetőjét gyökerekről, kutatásról, írásról, s újszülött kötetéről kérdeztük.

Mindent Dosztojevszkijről

Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij. Ha nem tudnánk, kiről van szó, akkor is felkeltené az érdeklődésünket, kit takar ez a név, miféle személyiséget. Ha pedig akár csak egyetlen oldalt is elolvasunk tőle, azonnal a hatása alá kerülünk, képtelenek vagyunk, de nem is akarunk szabadulni. Dosztojevszkij a világirodalom Mount Everestje, felülmúlhatatlan hegycsúcs.

Győr szobrásza Lebó Ferenc alkotói világa

„Hallottunk ájtatós, régi faragókat, / kik mindent egyforma türelemmel róttak, / nem törődve, ki mit lát belőle s mit nem: / tudva, hogy mindent lát gazdájuk, az Isten.” Babits Mihály soraival a középkori mesterek spirituális szellemiségét vallja Lebó Ferenc szobrászművész. A nemzetközi hírű győri alkotóval Szent László-évében pályafutásáról, hivatásáról és legfőbb ihletőiről beszélgettünk.

Múlt és jelen az epreskerti műtermekben

Az ember ösztönösen a szépséget keresi. Michelangelo carrarai márványból készült Dávidja, vagy pláne a római Szent Péter-bazilika Pietàja bizonyosan sokak számára a szépség szinonimája. Persze számtalan példát hozhatnánk még remekművekből. Azonban azt is tudjuk, hogy a szépség relatív. Vajon mi van akkor, amikor a természet „megtréfálja” az embert? Ha például valaki nem rendelkezik olyan tökéletes testalkattal, mint Michelangelo márványba faragott alakjai?

Maurice Pialat: A Sátán árnyékában

Maurice Pialat filmje Georges Bernanos 1926-ban írt, azonos című regényéből született. Szentség, profanitás, földhözragadtság, a gonosz szellem folyamatos próbálkozása a teremtmények magához láncolásához – mindez együtt jelenik meg a regényben és a filmben. 

Második műszak

A házunk tetején lévő antennán május végén rövid szünet után újra megszólalt a fekete rigó. A hajnali szürkületben kezdte, és hosszabb-rövidebb megszakításokkal egészen estig énekelt. A négyemeletes épület körfolyosóján emberek jönnek- mennek, a rigó letekint rájuk, de egyszemélyes gyönyörű koncertjét egy pillanatra sem hagyja abba. A korlátnak támaszkodva néha percekig hallgattam, de a ház lakói közül rajtam kívül senki sem figyelt a magasból érkező szép dallamokra.