Kilátó, viszonyítási pont

Szilasi Alex zongoraművész a Chopin-jelenségről: – A Chopin-évforduló, az elindult jubileumi esztendő arra is lehetőséget ad, hogy Chopint, az embert és a környezetét vizsgáljam. Számomra ő a XIX. század eleji romantikus „nagy generáció” legfontosabb képviselője, aki gyakorlatilag lezárt, összegzett egy folyamatot, egy korszakot, amely a francia forradalomtól az 1848-49-es felkelésekig, szabadságharcokig tartott. Ez az időszak társadalmi, politikai, kulturális téren egyaránt hihetetlen változásokat hozott. A gazdaság felfelé ívelt, miközben a kiüresedett társadalom kapaszkodókat keresett; ilyen fogódzó volt a művészet és a művészek pártolása.

Hogy került a fény a vászonra?

Impresszionisták a bécsi Albertinában – Monet, Sisley, Seurat, Renoir, Cézanne, Pissarro – olyan festők, akiknek ha nem is legnagyobb műveit, de százharminc nevezetes alkotását (amelyből tíz a múzeum tulajdona) gyűjtötte Ausztriában eddig soha nem látott attraktív csokorba az Albertina. Klaus Albrecht Schröder igazgató szerint Párizs, London, New York vagy Chicago múzeumaival ellentétben Európának ezen a részén évtizedek óta nem volt tekintélyes impresszionista kiállítás.

Könyvespolcra: Pogány birodalomból keresztény birodalom

Az elmúlt hetekben a magyar vallási helyzetről szóló püspökkari körlevél rendkívüli figyelmet idézett elő a hívek sokaságában. A körlevél által is szóvá tett „ősmagyar pogányság” újrajelentkezése és térfoglalása részben a nacionalizmusból és a magyar hagyományból, részben pedig az európai tradícióból merít.

„Ezer évre kell cselekedni!”

Hamvas Béla fenti, mindnyájunk számára kötelező gondolatának felidézésével kezdődött kilenc esztendővel ezelőtt Székesfehérváron, az egyházmegye Szent István Művelődési Házában a Határon túli magyar irodalom hete rendezvénysorozat. A mostani, kilencedik találkozón közel harminc író, költő, irodalomtörténész volt részese, aktív közreműködője a munkának és persze a barátságot, együttműködést erősítő programoknak. Sokatmondó a cím és a téma: Szigetek, hagyásfák, őrtüzek – A határainkon túli magyar közösségekről, őrtálló példaképekről.

Elkezdődött a Chopin jubileumi év: Chopint hallgatva

Elkezdődött a Chopin jubileumi év – Ha nem szőtte volna át szívünket a zongora hangja a búbánat ezernyiféle színárnyalatával, e francia-lengyel névről annyi minden eszünkbe juthatna! Félszáraz pezsgő, amelyet hajnalfelé kortyolnak fel úri szalonok ábrándos vendégei, kiknek a fényesre lakkozott cipőnél s kifogástalan hajtókájú frakkjuknál egyebük nem lévén, kilátástalanul merednek az előttük álló pár órára, míg éled a város, s kaleidoszkópszínei maguk közé fogadják az otthontalan bohémeket.

A művészet realitása

Négyszemközt Ruggero Raimondival -„Még nem vagyok öregember!”– tiltakozik az olasz Saljapin, aki 1941. október 3-án látta meg a napvilágot Bologna közelében. Még mindig friss, fiatalos, energiával, humorral teli. A Staatsoper Cosí fan tutte előadásán a nézőtéri széksorok között karnyújtásnyira énekelve-gesztikulálva közeli ismerősnek tűnik. Ruggero Raimondi karakter a javából: külsőre kissé Scarpia, beszélgetéskor bölcs és megnyerő Vittoria de Sica, megmosolyogható–sajnálható Mustafa, bűvkörének köszönhetően hetven felé is hiteles Don Giovanni – és örök homo ludens, akiben megmaradt a színpad játszadozó-álmodozó gyermeke. Nem rontotta meg a világ teljesítményés pénzhajhászása, türelmes ember, biztos pillér, akire mindig számítani lehet.