Hogy került a fény a vászonra?

A szeptemberben nyílt és jövő év január végéig nyitva tartó tárlat annak köszönhető, hogy a lichtensteini Batliner-gyűjtemény átvételével az Albertina a klasszikus modernek egyik legjelentősebb európai gyűjteményéhez jutott hozzá, miközben a kölni Wallraf-Richartz Múzeum svájci eredetű Corboud-alapítványával is megállapodást kötött az együttműködésről. Nem a festők voltak azok, akik impresszionistáknak nevezték el magukat. 1874. április 15-én Nadar párizsi fotóművész galériájában alakult meg a független festők, szobrászok, gravírozók és litográfusok szövetsége, azzal a céllal, hogy a művészek sorsáról döntő semmiféle újítást, „eltérést” nem támogató hivatalos művészeti Szalont megkerülve kiállításokat szervezhessenek. A Szalonba Toulouse-Lautrec sem jutott be, akik pedig bekerültek, még nyugodtan éhen is halhattak, hiszen a Szalon, vezetői tekintélyének biztosításán túl többre aligha volt jó. Claude Monet Impresszió, feljövő Nap című festménye – amelyen a Le Havre-i kikötő látható hajnali ködben – lett az egész művészcsoport névadója. Az impresszió szó akkor még a Larousse-szótár szerint az első festékréteg felvitelét jelentette vászonra vagy falemezre. Az impresszió mai jelentése később alakult ki, amikor Edouard Manet alkalmazta e fogalmat a festészet vezető kifejező motívumának értelmében, vagy a költő Charles Baudelaire a szubjektív élmény látásmódjaként. Jules Castagnary művészetkritikus írta le elsőként, hogy az impresszionisták nem tájfestők, hanem a táj által kiváltott érzelmeiket fogalmazzák meg, azaz festményük a valós természet része. Megszületett az impresszionista látásmód: halványultak a kontúrok, nagyobb szerepet kaptak a kontrasztok, színt nyertek az árnyékok, és a festésmódot a pillanatnyi fény- és színérzékelés hatása vonta irányítása alá. A tudomány és a festéstechnika hatalmas fejlődésen ment keresztül a XIX. század derekán-végén. Új festékanyagok és a természetben való munkát elősegítő festőfelszerelések készültek. Voltak művészek, akik pontfestéssel „fogták meg” a látott hangulatot. A kiállítás a pointillistáktól a francia impresszionizmus történetére összpontosítva és egy Cézanne-retrospektívet is beépítve, széles ívben tárja elénk az impresszionizmus fejlődését és szereplőit, egészen a művészeti irányvonalat túl is lépő Van Goghig vagy Gauguinig. Aplein air, vagyis a szabadban folytatott festészet a hangulat ábrázolásával nemcsak egyesíti az embert a természettel, hanem a természet részévé is teszi a szemlélőt, talán néha még hamis idillt, túl szép utópiát is kelt, de nosztalgiahangulatot mindenképp. A fényt „elkapó és közvetítő” művészek munkáit felvonultató kiállításon többek között olyan szépségek láthatók, mint Sisley Hampton Court-i hídja, Morisot Nizzai kikötő, Besnard Rét Calais parkjában, Monet Szajna-part Port Villeznél vagy Signac Saint Tropez szélcsendben című műve. A tárlat bemutatja a festészet társadalmi és technikai hátterét, valamint bepillantást enged egy – a vásznak, festékek, színek vizsgálatával foglalkozó – ötéves kutatóprogram (röntgenanalízis) eredményeibe is. Mindenekelőtt azonban Monet, Pissarro, Renoir lenyűgöző tájai, virágai, Leugé gyümölcsöskertjei, hangulatai várják az impresszionizmus képviselőinek munkái iránt érdeklődőket Bécsben.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .