Találkozás Vizy Márton zeneszerzővel
A zene a legszellemibb művészet. Ezt vallja Vizy Márton, a 2002-ben írt Örvendj, Magyarország című dal szerzője is. A fiatal alkotó és előadóművész, akinek legutóbbi műve a Madách Színházban bemutatott, Én, József Attila című musical, azt mondja, arra törekszik, hogy az alkotás folyamatában nagyobb teret engedjen a felülről jövő ihletettségnek, s ne csak az eszével és rutinból komponáljon.
– Nyolc testvérem közül hivatásszerűen csak a húgom foglalkozik zenével; Judit az Operaház énekese. Én szinte autodidakta úton jutottam el a zenélésig s a zeneszerzésig. Gyermekkoromban hat évig tanultam gordonkázni, és saját szórakoztatásomra tanultam meg magamtól zongorázni és gitározni. Tizenhét-tizennyolc évesen kezdtem el dalokat írni, de szövegírással akkor még nem foglalkoztam. Azért, hogy ne érjen túl erős külső zenei hatás, mindig is korlátozottan hallgattam és hallgatok más zenéket. Ezt egyébként Fellinitől vettem át, aki hasonló ok miatt szinte egyáltalán nem nézett filmeket. Így jobban tud az ember a belső ingerekre fókuszálni. Tavaly például elvonultam egy egyszemélyes „lelkigyakorlatra”. Egy visegrádi erdei panzióban mindenféle kommunikációra alkalmas eszköz nélkül töltöttem el néhány napot. Ott döbbentem rá, hogy az intuíció mennyire érzékeny szerzői képesség, amire kötelesség vigyázni.