A századvég és a modern sokszorosító grafika
Groteszk, markáns karakterével, horgas orrával feltűnő jelenség a kígyóember, Valentin, aki jobb kezével a táncosnő felé mutat. A Moulin Rouge, La Goulue című óriási, színes litográfia Henri de Toulouse-Lautrec legnagyobb méretű plakátja. Csak bámultam a Szépművészeti Múzeumban a majdnem kétszáz alkotás között ezt a különleges nyomatot. La Goulue a Moulin sztárja volt az 1890-es években. A táncosnő a kép középterében kánkánt táncol, sárga színű frizurája, piros pöttyös blúza, elefántcsont fehér szoknyája csak úgy lobog a színpadon. A háttérben fekete sziluettként megjelenített közönség is csupa elevenség, dinamizmus. Kevés színnel, a japán metszetekre emlékeztető síkszerű felületekkel dolgozott a festő.
A XIX. század végén Párizs a festők, a mulatók, a szórakoztatás európai központja volt. Aki csak tehette, ebbe a nagyvárosba érkezett szerencsét próbálni, nemcsak a francia vidékről, hanem más országokból is. Bécs és München után ez volt a korabeli fiatalság célállomása. Mindenfelé nyíltak a bárok, zenés kávéházak, éjszakai kabarék. A fejlődő kapitalizmus teret engedett a tehetségeknek, az ügyesen gazdálkodó bártulajdonosoknak, de a züllés útjára lépő, egyre lejjebb csúszó rétegeknek is. Párizs nevezetes negyede, a Montmartre ebben az időben vált híressé, sokan béreltek itt műtermet, többek között Degas, Van Gogh, Gauguin, Modigliani és még sokan mások.