A jézusi logika Mt 5,38–48

A Biblia üzenete

 

A tanító Jézus perikópánkban követi kora szokását, amelyet a rabbik, az írástudók is alkalmaztak: választ egy részletet a Tórából, majd ahhoz fűzi a maga magyarázatát. A szöveg azonban feszültséget hordoz magában. A jézusi logika nem az egyszerű tanítóé: „ezt mondja az írás – így tégy eleget ennek”. Ő valódi kinyilatkoztató: „Én pedig azt mondom nektek…” A mondatot kezdő én kifejezésre juttatja a sajátos tekintélyt, amellyel a názáreti megszólal. Ő nem egyszerűen értelmezi, de egyenesen adja a törvényt. A pedig kötőszó emellett rámutat még arra is, hogy a törvény és annak bevett, megszokott értelmezése, ha nem is helytelen, de önmagában véve kevés. Valami többet, mélyebbet vár az Isten az embertől, mint a szabályok külsődleges és személytelen megtartását.

Nem ebből a világból

Katekézis a liturgiáról

 

Amikor a zsinat liturgikus konstitúciója arról beszél, hogy az egyház tevékenysége nem merül ki a liturgia ünneplésében (SC 9), rögtön a keresztények missziós küldetésére irányítja a figyelmünket. Ki mástól érkezhetne embertársaink felé a meghívás a hitre és a megtérésre, mint tőlünk, keresztényektől? Mielőtt valaki velünk együtt ünnepelhetné a megváltás titkát, hallania kell róla, hinnie kell benne, s ehhez hirdetők kellenek. Ez alapvetően tiszteletteljes odafordulás embertársaink felé: feltételezzük róluk, hogy halló, értő, más szóval megérinthető emberek vesznek körül bennünket.

Ki feltámadtál halottaidból…

Görögkatolikus lelkiség

 

Görögkatolikus egyházunk feltámadási tropárjai közül talán a hatodik hangú az, amelyik legtöbbet foglalkozik a Jézus Krisztus feltámadását kísérő földi jelenségekkel. Egyrészt igaz, hogy a feltámadást nem lehet a szó szoros értelmében történelmi eseménynek tekinteni, hiszen már túlmutat a történelmen. Jézus Krisztus a feltámadásakor nem a földi körülmények közé – mondhatjuk: nem a földi kategóriák és dimenziók közé – tér vissza, hanem a feltámadás dicsőséges állapotában létezik tovább. Mindörökké. Ugyanakkor az is igaz, hogy a himnusz szerzője (minden bizonnyal Damaszkuszi Szent János) két evangéliumi idézetből veszi ehhez az ihletet. Magát az éneket két nagy részre lehet osztani, amelyekhez egy dicsőítés csatlakozik.

Stefan Wincenty Frelichowski február 23.

A hét szentje

 

Hívő lengyel család gyermekeként született Chełmżában, 1913. január 22-én. Öt testvére volt. Gimnáziumi tanulmányai megkezdésekor csatlakozott a helyi cserkészcsapathoz. Negyedikes diákként már csapatparancsnok volt. A Pelplini egyházmegye papnövendékeként a szemináriumi cserkészéletnek is oszlopos tagjává vált. Nagy elszántsággal képezte magát különféle szociális feladatokra, főként az alkoholbetegek lelkipásztori ellátása és a karitatív munka terén. 1937 márciusában szentelték pappá. Egy évig püspöki titkárként szolgált, majd Toruńban lett káplán. Különösen szívesen foglalkozott az ifjúsággal és az egyházközségi újság szerkesztésével. Lelkiismeretesen látogatta a betegeket és az időseket. Emellett a toruńi cserkészcsapat lelkipásztori teendőit is ellátta és vezetője volt az öregcserkészeknek. Beiratkozott a Lembergi (ma Lviv) Egyetemre, ám a II. világháború kitörése miatt tanulmányait már nem fejezhette be.

A kereszt bölcsessége (1Kor 2,6–10)

Szent Pál a korintusiaknak üdvösségünk titkát, a keresztet hirdette, amely a zsidóknak botrány, a pogányoknak pedig ostobaság volt, és ma is az a nem hívőknek. Nekünk, Krisztus- hívőknek a kereszt a megfeszített Jézusra, egyetlen Üdvözítőnkre utal, ezért Isten erejét és bölcsességét jelképezi.

A mennyország közöttünk

Katekézis a liturgiáról

 

Amikor gyermekkoromban kezdtem megnyílni a templomban végzett szertartásokra, az első emlékeim a liturgikus cselekmények csodálatosságáról beszéltek. Nem tudtam, mi vonz bennük, mi rendít meg, mi suttog hozzám „itt legbelül”. Éreztem, hogy ez több mint esztétikum, s az elsőáldozásra készülve, amikor rádöbbenhettem, hogy Jézus jelen van a liturgiában, és nem is akárhogyan (lásd Sacrosanctum concilium 7. pontja), akkor megértettem azt is, hogy ő az, akit csodálok, aki vonz, aki suttog hozzám.

Damjáni Péter február 21.

Dante az Isteni színjátékban Assisi Szent Ferenc elődjeként említi Damjáni Szent Pétert. A bencés szerzetes valóban Ferenchez hasonlóan a hit megújulásáért küzdött a meghasonlott középkori itáliai egyházban. Péter Ravennában született 1007 körül. Korán árvaságra jutott, nélkülözésben töltötte ifjúkorát. Később egyik bátyja, Damianus segítette, aki időközben Ravenna főpapja lett. Péter kitűnt a tanulásban, és huszonöt éves korára már híres pármai és ravennai tanárként ismerték.

„Énekeljük és imádjuk…”

A bizánci egyház ötödik hangú feltámadási tropárja – mint a többi is – nyolchetente visszatér liturgikus gyakorlatunkban. Így évente legalább hatszor vagy hétszer felidézi, és nem engedi szem elől téveszteni a benne megfogalmazott dogmatikai tanítást. Hiszen az ilyen himnuszok sohasem csupán gyönyörködtetni akarnak, hanem tanítani is. Ebben az énekben – szerkezetének megfelelően – három nagy dogmatikai igazságot vallunk meg.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.