Apafilmek

Az Amerikai Egyesült Államok filmipara csak úgy ontja magából a mozifilmeket. Mindenfélét – vérben úszó háborús drámákat, szellemesnek nem igazán nevezhető vígjátékokat, horrorba hajló sci-fiket, mega­szuperhős-produkciókat, atmoszferikus gengszter­történeteket vagy éppen hátborzongató thrillereket. Közös pontot találni ebben a rengetegben igen nehéz. Ám ha figyelünk, ráakadhatunk azért néhányra. Észrevehetjük például, hogy milyen sok amerikai filmben mutatják be különös érzékenységgel az apaságot, az apai szerepeket.

Tudathasadás nélkül

Augusta Paton alakját, aki férje, báró Kemény János oldalán az 1926 és 1938 között tartott marosvécsi Helikonok elragadó, görög-skót származású létére is az erdélyi magyar irodalom ügye iránti szeretettől lobogó háziasszonya volt, először atyai barátom, Jékely Zoltán igaz meséiből ismertem meg. Jékelyéből, aki a Helikon alapítói közé tartozó apja, Áprily Lajos fiaként lett ennek a szabad, szép és nemes írói társulásnak az egyik másodgenerációs tagja.

Mindvégig Jézus mellett

Jean Delannoy filmjében Szűz Mária törékeny alkatú, szép arcú, derűs, vidám teremtés, akit mindenki szeret. Természet adta jóság sugárzik belőle, és közvetlenség; ahogy könnyed léptekkel halad végig a falu piacterén, mindenkihez van egy kedves szava.