Poulenc: A karmeliták párbeszédei
Opera
Ha megnéznénk, melyek a zeneirodalom legspirituálisabb alkotásai, akkor az egyik (ha nem az első) biztosan Francis Poulenc 1957-ben, a milánói Scalában bemutatott operája lenne. A karmeliták párbeszédei, Georges Bernanos drámája a francia forradalom alatt kivégzett apácák sorsát mutatja be. A „cselekmény” csak kerete a lelki történéseknek, az emberi sorsok valójában az egymást követő „beszélgetésekből” bontakoznak ki. A hit olyan alapkérdéseit villantja fel az opera, mint a hűség, önmagunk legyőzése, a lelki béke utáni vágy vagy a másokért vállalt szenvedés. És micsoda figyelemre méltó tett, ha tetszik, hitvallás, hogy — a Puccini nyomdokain haladó — Poulenc, ez az ízig-vérig XX. századi zeneszerző a „divatos tendenciákkal”, a kiábrándultsággal és a cinizmussal szemben teológiát vitt operaszínpadra, méghozzá megrendítő erővel.