A nyitott egyház

Kezdődik az Ars Sacra Fesztivál

Hetedik alkalommal kerül sor az őszi Ars Sacra Fesztiválra. A 2007- es budapesti városmisszió gyümölcseként indult e kilencnapos programsorozat, amelynek keretében a nagy budapesti múzeumoktól a vidéki gyűjteményekig, a kis falusi kápolnáktól a Szent István-bazilikáig számos helyszínen több száz program várja az érdeklődőket: képző- és iparművészeti kiállítások, koncertek, színházi és irodalmi előadások, tárlatvezetések, tematikus séták, gyerekprogramok.

A fesztivál első estéjén, szeptember 14-én, a Templomok Éjszakáján közel száz templom nyitja ki kapuit. Sok vidéki templom mellett Budapesten is színes programmal, koncertekkel, templomtúrával, irodalmi estekkel, előadásokkal várja az érdeklődőket többek között a budai református gyülekezet, a Mátyástemplom, az alsó-vízivárosi plébánia, a kőbányai evangélikus templom, a Regnum Marianum plébánia és sok más fővárosi templom. Külön érdekesség, hogy a kezdeményezéshez már második éve csatlakozik a stuttgarti magyar közösség és több határon túli magyar templom is.

Isten teremtő mozdulatát követve

Kisléghi Nagy Ádám művészi közelmúltjáról és terveiről

Az önmagáról megfeledkező, nagyszívű Isten mozdulatát követve a művész saját emberi természete ellen fordul, hogy megnyissa a valódi létezés felé az Embert. Az ábrázolásban lemezteleníti, védtelenné teszi önmagát. Vállalja az önfeladást, az áldozatot, az egyenes és nyílt beszédet, kerül minden homályt és sötétséget. Csak így képes az alaktalant alakká, a dolgokat a láthatatlanból kiemelve láthatóvá tenni – vallja ars poeticájában Kisléghi Nagy Ádám. A visszahúzódó, ám festményei által kitárulkozó, a spiritualitásban kiteljesedő művész két munkájával most éppen itáliai tárlatokon „vendégszerepel”. A caravaggiói hagyományt követő, nemzetközi hírű alkotóval nyár végi ikonfestő tábora után beszélgettünk.

A szenvedély édes kényszere

Műalkotások Kovács Gábor gyűjteményéből

Csók István ifjú feleségéről készített bűbájos képe néz le rám klasszikus blondelkeretben az Andrássy úti Kogart Galériában. A fehér bőrű, összekulcsolt kezű, mosolygós asszony piros szája és harmonikus derűje éles ellentétben áll a háttér sötét, barnás színeivel. A hatalmas váza a vén bútorok között egy letűnt kor, a századvég lakásbelsőinek hangulatát idézi.

Régi képeket nézegetni, múzeumokba, kiállítótermekbe járni mindig időutazást is jelent. Sűrű, nehéz brokátok, függönyök, szobabelsők; az egykor élt emberek intim környezete figyelhető meg a festményeken. A tájképeken láthatjuk, hogyan alakították át a természetet maguk körül – nem mindig előnyére. Szerencsére azért van, ami állandónak mondható; Csók másik képe, a Balatoni táj című, akár ma is készülhetett volna. Az alacsony horizontállású festményen a Balaton fölött messzire magasodik a bárányfelhők sokasága. Mennyire más megközelítése ez a magyar tengernek, mint Egry József napfénytől, párától átitatott festői világa…

Úszás közben

Ha a mélybe kell is

vesznem, a fenéken még

kincset kutatok.

 

Zsille Gábor fordításai

 

Anna Swirszczynska (1909-1984) Krakkóban élt

lengyel költőnő, az 1944-es varsói felkelés túlélője.

Megszokható

Midőn ezt írja… azok robbantanak,
pályaudvart, plázát vagy repteret.
Vagy halálos közönyét ontja a nap,
és alszanak a gonosz szellemek…
A nagy fenevad országot tipor,
ő tévét néz és rántottát csinál.

A tükör elsötétül

Dr. Vezényi Pál halálhírére

a tükör elsötétül
elvész benne minden utad
lefut a földről a villanyvonat
szél röpíti hamvadat
szirmát a föld
Pannóniából sehova
üvöltöttél mindhiába

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.