Figyelem a liturgiában

Néhány hete hallhattuk a szentmisén a felajánláskor elhangzott könyörgésben: „valahányszor Fiad áldozatának emlékét ünnepeljük, megváltásunk műve folytatódik”. Igaz ez minden liturgikus cselekményre. Amikor Jézus feltámadása után negyven nappal a mennybe emelkedik, meghagyja tanítványainak, hogy tegyenek tanítványává minden népet, és kereszteljék meg őket a Szentháromság nevében (vö. Mt 28,19 kk). Ez a „minden nép” nemcsak az apostolok-tanítványok korában ismert népek összességét jelenti, hanem minden kor minden (akár leendő) népét is. A liturgia tehát az a szent valóság, amelyben az egyház „Jézus tanítványává tesz, és részesít a Szentháromság életében”, vagyis munkálja üdvösségünket. Helyes kimondani hát, hogy a liturgia Jézus üdvözítő műve, vagyis a Feltámadott jelenlétének olyan megtapasztalása, amely átalakít, hívővé tesz – s ez messze több, mint hogy érzem-e ezt a jelenlétet érzékeimmel, a lelkemmel. A liturgia a hit ünnepe. Minden liturgikus cselekményünket keresztvetéssel kezdjük: az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Sajnos, oly sokszor elfelejtjük, hogy az Úr, a szentháromságos egy Isten a liturgia fő cselekvője, „főszereplője”, és mi alapvetően a hit, a hívő lét engedelmessége miatt vagyunk résztvevői e liturgiának. Amikor megkereszteltek – a keresztség liturgikus cselekmény! –, életünket átadtuk (illetve szüleink átadták) a Szentháromságnak, így részvételünk a liturgián egyfelől tőlünk el nem választható (a liturgia olyan számunkra, mint „halnak a víz”), „szent és magától értetődő kötelesség”, másfelől természetes jog: „ott kell lennem”. A liturgiával és a liturgiában átéljük, hogy Isten valóban nagyon szeret minket, és benne és általa mi is szeretjük Urunkat.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.