Pedig nem volt ez mindig így, még Magyarországon sem — az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában pedig különösen nem. A XX. század első felében ugyanis a jazz rendes tánczenének számított, utcai és kávéházi jazzbandák húzták a vérpezsdítő talpalávalót. A jazz eredetileg nem a reprezentálni akaró újgazdagok, hanem az egyszerű emberek, a munkások zenéje volt. Az Államokban egyértelműen a színes bőrűeké — rajtuk keresztül pedig az elnyomottaké, a védteleneké, a társadalmi ranglétra alján rekedteké. Hazánkban a két világháború között a jazz az éjszakai mulatókban és a zenés kávéházakban talált otthonra, az igényes szórakoztatás jegyében.
A Mezzo Tv esti koncertfilmje ebbe az időszakba és kávéházi világba repíti a nézőt (hallgatót), igaz, a Dunától kissé nyugatabbra, a Szajna partjára. A valaha élt egyik legnagyobb jazzhegedűs, Stéphane Grappelli (1908—1997) ad kétórás ízelítőt a hajdani párizsi kávéházi életből, hangulatokból. Olasz szülők gyermekeként már a francia fővárosban született, és egész életét ott töltötte. Fiatalon azzal kereste a kenyerét, hogy egy-egy moziban kísérőzenét zongorázott a némafilmekhez. A harmincas évek elején találkozott legfontosabb zenei partnerével, a cigány születésű gitárossal, Django Reinhardttal: a rájuk épült legendás kvintett egy évtizeden át Európa legnépszerűbb zenekara volt. Bizonyos, hogy közös szerzeményeik közül e mostani koncerten is hallhatunk néhányat.