Ég, de el nem ég…

Ezt hangsúlyozta Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom-budapesti érsek, amikor bejelentette a Szeretetláng-mozgalom hivatalos főegyházmegyei elismerését.
Egy-egy lelki érték, egyéni életsorsban megnyilatkozó többlet kapcsán a bíboros főpásztor kijelentette: „Maradjon meg ez az életforma, ez a karizma tartósan az egyházban. Így születnek például a szerzetesrendek. A karizma intézményesül. Sőt, többet mondok: magának Krisztusnak a személyes küldetése ez, ami az egyházban járja tovább a történelem útját. Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket, mondja Jézus a tanítványoknak. Krisztus küldetését itt a földön, látható közösség formájában viszi tovább az egyház, amely tehát nem valami idegen, pusztán emberi szervezet, bár benne él a világban. Az egyház látható társaság is, nemcsak titokzatos, láthatatlan kegyelmi valóság – az is, egyszersmind ugyanaz az egyház. Nem különbözik a kettő, de ki van téve mindannak, amit az emberi gyöngeség, az emberi történelem akadályként előgördít – vagy ami egy-egy személyben, egy-egy történelmi pillanatban szépségként és lehetőségként megjelenik. Azt hiszem, a Szeretetláng-mozgalom esetében is valami hasonlóval állunk szemben.”

A kispesti Jézus Szíve-templomban gyülekeztek a hívek június 6-án, szombaton. A Szeretetláng évtizedek alatt elterjedt a világ számos országában, több helyütt már korábban hivatalos egyházi elismerést kapott, s most – brazíliai, kanadai és más külföldi részvevők jelenlétében – mintegy „visszatért” hazánkba. Ugyanis innen indult el, közel ötven esztendeje.
A Szeretetláng üzeneteit özvegy Kindelmann Károlyné, született Szántó Erzsébet kapta. A közléseket – amelyek Krisztus és a Szent Szűz hangján szólaltak meg a lelkében – 1961-től 1985-ben bekövetkezett haláláig jegyezte le lelki naplójában.

De mi is ez a szeretetláng? Egy 1962. augusztus 31-i feljegyzés szerint: „Szeretetlángom maga Jézus Krisztus.” Két másik üzenet a következőképpen fogalmazza meg az iménti egyetemes sűrítés lényegét: „Leányom! Vedd e Lángot, melyet neked nyújtok először. Ez Szívem Szeretetlángja. Gyújtsd meg vele a tiédet és add tovább. E kegyelemmel teljes Lánggal, melyet Szívemből adtam nektek szívről szívre járva, gyújtsátok meg mindenkiét, s annak fénye megvakítja a Sátánt. Ez az összetartó szeretet tüze. Veletek összefogva mentelek meg benneteket. Egy új eszközt szeretnék a kezetekbe adni. Nagyon kérlek benneteket, fogadjátok megértéssel…
Azt akarom, egyetlen lélek se kárhozzék el. Akarjátok ti is Velem együtt! Azért adom kezetekbe a Fénycsóvát, mely Szívem Szeretetlángja.”

Ez a fénycsóva tehát maga a szeretet. Erdő Péter bíboros így fogalmazott: „Imádkozik egy hívő asszony, Erzsébet asszony, lelkében hangok jelentkeznek. Ady Endrével is mondhatnánk: lelkemben égtek kis rőzsedalok. S ezek a csodálatos hangok az ő fölismerése szerint Szűz Máriától erednek. Senki nem teszi fel azt a kérdést, hiszen nem az a fontos, milyen természete volt ezeknek a meglátásoknak, amelyek a lelki naplóban szerepelnek.
Nem arról van szó, hogy egy különleges eseménynek, természetfölötti jelenségnek a felülbírálását vagy hitelesítését végezte volna el az egyház ebben az esetben az elmúlt években, hanem az üzenetek tartalmáról. Ez az, amit elmélyülten és komolyan tanulmányoztunk. A nemrég lezárult vizsgálat szerint a lelki napló minden lényeges tartalma és a közösség munkája hiteles, megfelel a katolikus hit tanításának. A közösség életét és szabályzatát olyannak tekintjük, amely a katolikus egyház hiteles lelkiségi mozgalmait és közösségeit jellemzi. Ez vezetett oda, hogy a karizmát az egész egyház kapja ajándékba Istentől.”

Tapssal köszöntötték a szavakat a hívők, általában középkorúak, elsősorban nők, de férfiak és fiatalok is szép számmal jelen voltak.
A templom felé igyekezve egy idősebb néni, kora ellenére is fürge léptekkel, a következőket mondta: „Ha kötelező templomba menni, semmit nem ér. A szeretet akkor él, ha szabad, a lélek szavára hallgat.” Majd hozzátette: egy négyemeletes házban lakik, de rajta kívül senki nem jár onnan templomba. „Ezért kell nekem még inkább imádkoznom!”Az ország távoli részeiből is sokan érkeztek, ahol működnek Szeretetláng-csoportok. S velük együtt lelkipásztorok is. Lehettek negyvenen-ötvenen. Tolvaj Endréné, a Szeretetláng-mozgalom főegyházmegyei koordinátora látható izgalommal várta a hivatalos egyházi elismerés bejelentését: „Amire évtizedek óta vártunk, néhány perc múlva beteljesedik.” Ima, engesztelés, böjt – ebben foglalta össze mozgalmuk mindennapi cselekvéstartalmát. Ima a hazáért, a magyar családokért, az ifjúságért, a papokért és a papi hivatásokért.
A templom bejáratánál elhelyezett füzetben a korábbi bejegyzések között szerepelt: „Vallásos családban nevelkedtem, a kommunista időszakban is rendszeres templomba járó voltam. Mégis egy medjugorjei zarándokúton hallottam a Szeretetlángról. Soha nem beszéltek papjaink az oltárnál és „civilben” sem erről a nagy kegyelmi ajándékról, amelyet azért kaptunk egyik okként, mert ezer éven át Magyarország a kereszténység védőbástyája volt, de Európa ezért nem volt hálás. Nekem első hallásra szívembe hatolt a Szeretetláng kegyelme, ebből lelki békét, nyugalmat és reményt kaptam.”

Belányi György – szavai szerint – 1992-ben tért meg. Akkoriban Kanadában élt, s „megtérésem előtt fél évvel kezembe került egy angol nyelvű prospektus. Nemigen értettem még angolul, de feltűnt magyar vonatkozása.” Így találkozott az akkor már Kanadában elterjedt Szeretetlánggal. „Szomjat éreztem, s ez a szomj azóta sem múlik. Nyugalmat, belső békét érzek, amióta közéjük járok.”
Karancsságról Irénke a következőket jegyezte be valamikor a füzetbe: „Köszönök minden jót, ami történt velünk, sok-sok imádság segített hozzá, megvalósult, amire vágytam. Köszönöm, hogy Laci férjemet is el tudtam hozni, nagyon jól érezzük magunkat. Köszönöm a sok-sok kegyelmet, huszonöt éves házassági évfordulónkat így ünnepelhettük.”

Róna Gábor jezsuita atya még dél-amerikai tartózkodása idején, évtizedekkel korábban ismerkedett meg a Szeretetlánggal, s azóta is a mozgalomhoz tartozik. Az elismerő dokumentum felolvasása után többek között ezt mondta: „Az imént hallott szent elhatározás és döntés után nehéz összefoglalni és kifejezni, amit valamennyien érzünk most. Az egyház a bíboros atya személyében hivatalosan elfogadja a Szeretetláng-mozgalmat, s ez remélhetőleg utat nyit számunkra az ország többi egyházmegyéjébe is. Nagyon sokan imádkozunk és élünk a Szeretetláng szellemében.”

És felhangzott a rózsafüzér, benne – Erzsébet asszony lejegyzése szerint – az Üdvözlégy Mária imádság ezzel a kéréssel: Asszonyunk, Szűz Mária, Istennek szent Anyja, imádkozzál érettünk, bűnösökért, áraszd Szeretetlángod kegyelmi hatását az egész emberiségre…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.