Az öröm ideje

A felnőttkori megtérő alapvető lelkiállapota a megajándékozottság érzése. Valódi, kegyelemből fakadó örömre deríti a szívét Isten szeretetének megtapasztalása, az Atya gondviselésére való rácsodálkozás, az istengyermekség tudata, a bűnök bocsánatának felszabadító ereje, az örök élet ajándéka, a Teremtő akaratában feltáruló életcél, az új életből fakadó végtelen lehetőségek szabadsága. Felfoghatatlan csoda, hogy Isten Lelke az emberbe költözik, a halhatatlan áthatja a halandót, eddig elképzelhetetlen egységbe vonva őt isteni természetével. Az atyai házba visszatérő tékozló fiú öröme ez, aki fölött maga az Atya örvendezik. A vigasztaló Szentlélek által felvidított szív öröme. A megtisztított leprás, a meggyógyított béna öröme, akinek bűnei bocsánatot nyertek. Annak öröme, aki a szántóföldben kincset, az üres kagylóhéjak között igazgyöngyöt talált. A vakon született öröme, aki a Jézussal való találkozás után végre lát. Mindez sokkal több, mint metaforák sora. A megtérő teljes joggal úgy érzi, hogy minden evangéliumi történet róla szól. Még Lázáré is, akit negyednapos halottként kelt életre Jézus szava. Szent Pál „esetleírását” magára értelmezi: „…testi vágyainkban éltünk, s megtettük, amit a test és az érzékek kívántak. Születésünktől fogva mi is a harag gyermekei voltunk, akárcsak a többi ember. De a végtelenül irgalmas Isten azzal mutatta meg nagy szeretetét irántunk, hogy Krisztussal életre keltett minket, bűneinkben halottakat is – így kegyelemből kaptátok a megváltást” (Ef 2,3–5). Az alaptapasztalatok egyike ez: halott voltam bűneim miatt, de Isten ingyenes szeretetéből, a Krisztusba vetett hit által feltámadtam és élek!


Az új megtérő Krisztus új fényében szemléli a körülötte lévő világot. Lenyűgözve látja meg a természet és az emberi alkotások szépségét, az embereket, akik mind értékesek és szeretetre méltók. Új szeretet gyullad a szívében embertársai iránt, és vágyat érez, hogy szolgálja őket. Ugyanakkor mély fájdalmat érez a bűn és a szeretetlenség megnyilvánulásainak megtapasztalásakor, akkor is, ha ő maga, akkor is ha mások tesznek rosszat. Átérzi a bűn súlyát, és meglátja annak gyökerét, az Istentől való elfordulást.

A friss megtérő örömmel és természetesen tesz tanúságot újonnan megtalált hitéről. A külső szemlélő számára már-már ijesztő, ahogyan túláradó lelkesedésével néha szinte lerohanja családtagjait, ismerőseit, hogy beszámoljon az egész lényét betöltő tapasztalatról. Természetesen vannak túlkapásai, és már-már erőszakosnak tűnhet az a törekvése, hogy mások is részesüljenek az örömben, amelyben ő. Alapvetően mégis az első szeretet, a Szentlélektől származó „istenszerelem” ideje ez, amikor az isteni Jegyes személye messze a legfontosabbá válik a számára.

A tapasztalat számtalanszor visszaigazolta, hogy minden gyermekbetegségük ellenére a friss megtérők lelkes tanúságtétele hozza be a legtöbb új embert az egyházba. Csak azok a közösségek növekednek számottevően, ahol beindul a friss megtérők beáramlásának láncreakciója, ahol az újak egymást hozzák-vonzzák be. Óriási hiba, ha az új, tüzes testvéreket nem szeretettel fogadják a régebbi hívők, hanem kritikájukkal elüldözik őket. Új Szent Pálok, Szent Ágostonok és Assisi Szent Ferencek nélkül esélyünk sincs az egyház megújulására.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.