A zarándoklat emlékei

Vatikáni részről pedig ezt nem holmi politikai óvatosságból hangsúlyozták, hanem mert valóban ez határozta meg elsősorban a pápai út jellegéh
Felejthetetlen emlékeiként is ezeket nevezte meg a Szentatya Róma felé tartva a repülőgépen: a Jordán folyónál megrendülten gondolt arra, hogy a János-keresztségkor Krisztus mintegy az emberi lét legmélyebb rétegeibe ereszkedett alá. Az utolsó vacsora jeruzsálemi termében pedig átélte az Eucharisztia alapítását és az első pünkösdöt.
A zarándoklat fontos helyet foglal el az iszlám és zsidó vallásban is. Létünk jelképe: szüntelenül kell előrehaladnunk Isten felé, és ezáltal az emberiség szeretetközössége felé.

A zarándok a Szent Sírnál foglalta össze üzenetét: „Krisztus feltámadt! A bűn és a halál hosszú uralmát az engedelmesség és az élet győzelme váltotta fel. A kereszt fája felfedi az igazságot a jóra és a rosszra vonatkozóan. Krisztus, az új Ádám itt tanította meg nekünk, hogy sosem a rosszé az utolsó szó, hogy a szeretet erősebb a halálnál, és hogy jövőnk a gondoskodó és hűséges Isten kezében van.”A pápa útja a három monoteista vallás szent földjén nem nélkülözhette a vallások közötti párbeszéd szorgalmazását sem. „Mindenütt, muzulmánok, keresztények és zsidók között határozott készséget tapasztaltam a vallásközi párbeszédre, a vallások közötti együttműködésre.”

Zarándokként felkereste a Jad Vasem emlékhelyet, a jeruzsálemi siratófalat, a jordániai mecsetet és a Sziklamecsetet. Új megfogalmazásként hangzott el a „trialógusra” vonatkozó javaslat, vagyis a három egyistenhívő vallás képviselőinek közös párbeszédére tett indítvány. Világossá vált, hogy a „regensburgi beszéd” és a Williamson-ügy okozta félreértések már nem mérgezik a kapcsolatokat. „A pápa szentföldi útja rámutatott, hogy a vallásközi párbeszéd XVI. Benedek pápaságának egyik különösen fontos célja lett” – mondta Jean-Louis Tauran bíboros. Walter Kasper bíboros pedig úgy látja, hogy a Szentatya megnyilatkozásai új szempontokkal gazdagították a keresztény-zsidó párbeszédet. Arra készül, hogy zsidó illetékesekkel külön összegzik majd e zarándoklat eredményeit.

A Szentatya – amint ezt előre jelezte – hirdette a békét az államok, a különböző vallások, a katolikus egyház különböző szertartásai, valamint a keresztény felekezetek között. Meghallgatta Jordánia, Izrael és a Palesztin Hatóság politikusait, három vallás vezetőit, rabbikat, muftikat, különböző rítusú keresztényeket, sajátos problémáikat. A pápa tudatában volt annak, hogy feszültségekkel teli térségbe zarándokol el. Beszédei rendkívül kiegyensúlyozottak voltak, de kifejezték a katolikus egyház álláspontját több kényes politikai kérdésben is.
Többször szorgalmazta a szentföldi keresztények szülőföldjükön maradását, és ennek előmozdítását kérte az egyházi és politikai vezetőktől. Kiemelte, hogy a keresztényeknek milyen fontos szerepük van a békés, emberséges társadalom építésében.

Szorgalmazta a palesztin menekültek visszatérésének lehetővé tételét és az önálló palesztin állam létrehozását. Hangsúlyozta, hogy igazságosság és erőszakmentesség nélkül nem valósítható meg a biztonság. Többször szót emelt a palesztin területek köré vont fal ellen, és annak lebontását szorgalmazta.

Béke, béke, béke. „Soha többé vérontást! Soha többé terrorizmust! Soha többé háborút!” – ismételte búcsúzóul a Szentatya. P. Federico Lombardi szentszéki szóvivő szép megfogalmazása szerint „a pápa nemcsak az egyes helyszíneken tett zarándoklatot, hanem talán még inkább az emberek szívében”

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .