Titkosszolgálatok az egyházak ellen

A tétel végleges megerősítésekor, az MSZMP 1962-es, VIII. kongresszusa idején már létrejött a III/III. csoportfőnökség, amelynek kiemelt feladata volt az egyházak megfigyelése és manipulálása.
Hosszú út vezetett e „szövetségi politikához”, mely a társadalom döntő része, így az egyházak számára is kiegyezést kínált. A pártállam hatalmának megszilárdításához nélkülözhetetlen volt a titkosszolgálatok közreműködése. A Belügyminisztérium keretében tevékenykedő egykori ÁVH-sok az 1956-os megtorlás ügyei és megfélemlítő akciók mellett 1957 és 1963 között a manipuláció új technikáit sajátították el.

Az elmúlt években a kommunista diktatúráról szóló közbeszéd főszereplői – különösen egyházi vonatkozásban – a hálózati személyek (megbélyegző tartalommal: „ügynökök”, „besúgók”) lettek. Szerepük fontossága nem tagadható, azonban mára az elnyomó rendszer egésze, irányítóival (a megrendelőkkel és a végrehajtókkal) együtt megismerhető. Az állambiztonság egyházi elhárítással foglalkozó részlegét (BM II/5-c alosztály) például 1956 után Berényi István vezette őrnagyi rangban. Az 1947-től az Államvédelmi Osztály (ÁVO) munkatársaként dolgozó, 1953-tól belső elhárítással foglalkozó tiszt a hatvanas évektől a Vatikán elleni akciók egyik irányítója, majd karrierje végén (1981–1985) a magyar hírszerzőképzés parancsnoka lett.



1957 tavaszán a budapesti központban és a megyei kirendeltségeken az ő irányításával munkába álló néhány tucat állambiztonsági operatív (tartó)tiszt feladata lett a korábbi titkosszolgálati pozíciók, így az ügynöki hálózat újjászervezése. Szerepüket felértékelte az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) dezorganizálódása és lefokozása (a Művelődésügyi Minisztériumba olvasztása). Az állambiztonság – az állományában és a módszereiben megfigyelhető folytonosság révén – a kiépülő pártállami hatalom legfontosabb támasza lett. Igaz, a „klerikális reakciót” elhárító alosztály munkatársainak energiáját (a többi részleghez hasonlóan) kezdetben a forradalom napjaiban szabadulók begyűjtése, a kompromittáló anyagok rendezése, az operatív pozíciók visszaszerzése (például lehallgató készülékek ismételt üzembe helyezése) kötötte le. Közben azonban már megkezdődött az a rendszerezett információgyűjtés, amelynek révén a Belügyminisztérium az egyházakról is mind pontosabb jelentéseket készített az MSZMP vezetése számára. 1958 nyarán például hetvenhárom olyan egyházi kinevezésre került sor, amelyet különösen veszélyesnek ítélt az állambiztonság. Így a következő években kiemelt feladattá vált az ellenségesnek minősülő egyházi vezetők eltávolítása, leváltása – a szakzsargon szerint: „kiszorítása” – a fontos pozíciókból. A „vallásos tömegek” megosztására, manipulálására megkezdett akciókkal egy időben az állambiztonság megkezdte az „utánpótlás”, a szemináriumok hallgatóinak, valamint az aktív közösségi életet élő ifjúsági csoportoknak a bomlasztását is.

A titkosszolgálati munkának az MSZMP direktívái 1958 nyarán szabtak új irányt. A pártközpontban a különálló intézkedések ekkor álltak össze viszonylag koherens rendszerré. Az ekkor megfogalmazott elvek az egész korszakban meghatározók maradtak. A „kádári” hatalomgyakorlás alapvető tétele szerint az egyházak hosszabb távú fennmaradásával számoltak. A társadalmi feszültségek csökkentése érdekében ekkortól kifejezetten tartózkodtak a közvetlenül egyházellenes lépésektől és nyilatkozatoktól. Más szocialista országok tapasztalatainak felhasználásával többszintű stratégia alapjait fektették le. Elkülönítették az ellenségnek tekintett személyek („klerikális reakció”), az egyházak egészének és a vallásosságnak a kezelését. Az állambiztonság elsősorban az első feladatcsoporttal foglalkozott, amelyben kádári megnyilatkozások is motiválhatták őket: „Mi a klerikalizmus ellen tűzzel, vassal, golyószóróval és börtönnel is harcolunk, mert nálunk nem klerikális, tehát papi, hanem munkás–paraszt uralom van.” Ugyanakkor a pártvezető figyelmeztetett arra is: „Lehet, hogy a klerikalizmus ellen harcolni kell még 5 évig, de a vallásos világnézet ellen még 2 generáción át.” Így az állambiztonság (a pártállam egyéb intézményeivel kialakított kapcsolatai révén) mind hatékonyabban kapcsolódott be az antiklerikális kampányokba is. Ez a hittanbeíratások csökkentéséért indított akciók során éppúgy megmutatkozott, mint az 1958-as választási kampányok idején, vagy az új típusú, az egyházi szertartásokat helyettesítő „társadalmi ünnepek” bevezetéséért vívott küzdelemben.

A belső elhárítás vezetője, Hollós Ervin a párthatározatok megjelenésekor még a következőket fogalmazta meg: „Mi tudjuk azt, hogy amit a püspök mond (…) rendkívül fontos, de nagyon nagy hiba, hogy már nem ismerjük azt a plébánost vagy azt a szerzetest, aki tudatos ellenséges tevékenységet fejt ki, és akinél a mi feladatunk lenne azt leleplezni és megfelelő javaslatot tenni, őt felelősségre vonni.” Ekkor már zajlott az a katolikus (és ezzel párhuzamosan a protestáns) egyházi ifjúsági csoportok elleni nyomozás, amely a „Fekete Hollók” fedőnevet kapta. Az ennek során összehordott nagy mennyiségű adat idővel még a szervek munkáját is megbénította. Az ÁVH-s előzménye felhasználásával kialakított új ellenségkép jegyében végül 1960-ban és 1961-ben sor került az egyháziakat érintő utolsó nagyobb letartóztatási hullámra. A megfigyelések, a bizalmi kapcsolatok megtörése és az „államellenes” ügyek kreálása során szerzett tapasztalatokat Berényi őrnagy foglalta össze. A III/III-as csoportfőnökség létrejötte idején, 1963-ban kiadott tankönyve hosszú időre rögzítette az egyházak elleni titkosszolgálati munka elveit és módszereit.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.