Tavasz

Ez a perzsa újév napja, melyet a hagyomány szerint az emberek már tizenötezer esztendővel ezelőtt is tartottak.
Az ünnep a zoroasztrizmus vallásában gyökeredzik, de van megfelelője a szúfizmusban is, valamint az újabb keletű Baha’i vallásban. Március 21-ére esik, az első tavaszi napra, ehhez viszonyítja a kereszténység is húsvét napjának kiszámítását. A Norouz rituális hagyományaiban főszerepet játszik a hetes szám és az s betű. Ilyenkor hét különböző, s-sel kezdődő nevű tárgyat helyeznek egy asztalra, és szintén hét s-sel kezdődő nevű gyümölcsből készítenek italt. Ezenkívül hétféle ételt esznek az ünnepen. A hetes szám a hét legfontosabb erényre utal. Az ünnepi asztalra gyertyát állítanak, tükröt és egy szent könyvet: a Koránt, a Bibliát vagy az Avesztát. Ez utóbbi a zoroasztrizmus szent könyve, mely vallás szerint a megváltó Saosjant, aki megtöri a gonosz hatalmát, tökéletes világot hoz létre, és elhozza a halhatatlanságot.

A Himalája fennsíkjain a tavasz kezdetekor buddhista szerzetesek járják a falvakat. Különböző rítusokkal tisztítják meg a földeket a vetés előtt. Megáldják az elmúlt évben született csecsemőket. Japánban Szetszubunnak nevezik a nagy hideget követő holdszak kezdetének ünnepét, amelynek elsődleges feladata Oninak, a gonosznak az elűzése. Az ünnep egyik rítusának elvégzését a családapának tartják fenn, ez a mamemaki, melynek során pörkölt szójababokat hajítanak a szerencsésnek és szerencsétlennek számító irányba, s közben azt recitálják, hogy távozzék a rontás, érkezzék az áldás.

A nagy, nemes vallási hagyományok mellett az újra aktivizálódott neopogány kultuszok, például a Wicca is ünnepelnek tavaszt, az istenek és főképpen az istennők felébredését, akik együtt kelnek a természettel. Az Ostara nevű ünnep a tavaszi napéjegyenlőség napjára esik. Az ünnep elnevezése a germán mitológiából ismert Eosztre nevű istennőre vezethető vissza – amint a keresztény húsvét indogermán neve is Eastern, illetve Ostern. Ebben ott találjuk a kelet jelentésű kifejezést, amely a kelő napra és az ébredő természetre utal.

A tavasz megihlette a kultúrákat, s amint a Norouz napjának alapelemei emlékeztetnek a keresztény húsvét alapelemeire, a két ünnep közötti eltérések mutatják a kultúrák közötti különbségeket is. Bármely nagy, nemes kultúrát keresünk fel, hagyományai között megtaláljuk az évszakok fordulójának rítusait. A vallások egyszerre ünneplik a rejtett élet szépséges felfakadását, a sötétségen és a gonosz erőkön való győzelmet, és ugyanezzel a kulturális gesztussal ünneplik a maguk istenének és megváltójának művét, aki az évenkénti tavasz tapasztalatához hozzáillesztette az emberiség örök tavaszának reményét.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.