Tabu

Mindent megismerni, megfejteni és tudni: erre törekszik a tudástársadalom, s nemcsak a tudományos ismeretek tárházának bővülését reméli ettől, hanem az emberiség életesélyének és életminőségének megjavulását is. Az orvostudományi kísérletek arra törekszenek, hogy megértsék az okát lehetőleg minden betegségnek, s a megfelelő ellenszereket kifejlesztve gyógyíthatóvá tegyék őket. Ne legyen többé betegség, minden ember legyen egészséges és hosszú életet élhessen. A természettudományok egyre mélyebben látnak bele az anyag legapróbb részleteibe, s a világegyetem működéséből is egyre több mindent fedeznek fel. A teljes megértés célja nem pusztán a kutatói kíváncsiság kielégítése, hanem annak biztosítása, hogy a világ működtethető legyen, s rendelkezésre álljon mindaz, amire az emberiségnek szüksége van az élethez.

A primitív népeket vizsgáló kulturális antropológusok az emberi tudás története első fejezetének a mágikus szakaszt tekintik, amelyben a természet erőiről nem elemző és ellenőrizhető, hanem mágikus ismerettel rendelkeztek az emberek. Ez az ismerethiány félelmet szült, s a nem ismertet tabuval védték, hogy az óvatlan ember ne kerüljön vele közvetlen kapcsolatba, mert annak végzetes következménye lesz. Eme első történelmi korszakot a vallás időszaka követi – vélték a kutatók a XIX. században és a XX. század első évtizedeiben. A vallásban már fejlettebb a valósággal kapcsolatos ismeret és fantázia. A természet világa elkülönül az istenek világától, s ha az ember megfelelő rítusokkal engedélyt szerez a felettes lényektől, hogy a természetet kifürkéssze, akkor nem lehet baja. Ezt a vallási szemléletet váltotta le a tudomány világossága, amely nem ismer isteneket és még kevésbé tabukat. Éppen ellenkezőleg, törekvése a világ titokmentesítése és varázstalanítása.

A gondolkodás történelmének mágikus, vallási és tudományos szakaszra bontása jól ismert és tetszetős, ám sokban ellentmond a tapasztalatnak. Sőt, a fejlődéslogika, amelyre e felosztás épül, maga sem tekintendő szükségképpen igaznak, csak egy lehetőségnek, amely a darwini fejlődéselméletre épül. Mágia, vallás és tudomány egymásba fonódva mindenkor megtalálhatók a történelemben. Amit ugyanis a tudomány vagy a vallás a saját rendszerén kívülre helyez, azt mágiának vagy babonának nevezi. S amit bármely hatalmi érdek titoknak minősít, azt tabuval védi, melynek ledöntése szükséges, de nem veszélytelen feladat.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.