A közönség odaadó és áhítatos figyelme, lelkes tapsa teszi teljessé az estet – mondja Dér András, a magyar változat rendezője, a német nyelvűt Frigyesi András jegyzi, miközben az esti összpróbán az eget kémleljük, érkezik-e vagy elkerüli a messzeségben villámokkal jelentkező vihar a tájat.
Bató Géza tanár, Aubermann Miklós plébános közreműködésével írta meg a Budaörsi passiót 1933-ban, majd mutatta be első alkalommal 1934. augusztus 26-án a szenvedéstörténetet Budaörs kétszáz főnyi laikus színjátszó közössége. Sóskúti kőből felépítették az egykori Jeruzsálemet, amelynek nyomai ma már alig láthatók. Ám azt tervezik, mint Ritter Imre, a budaörsi német nemzetiségi önkormányzat alelnöke mondja, ismét felépítik a hegy tetején a jeruzsálemi Via crusis jellegzetes épületeit, helyszíneit.
2000-ben a csíksomlyói passiót adták elő, 1938 után első alkalommal a Kőhegyen, majd 2003-ban Bató Géza tanár úr fia adta közre a családban gondosan megőrzött passió eredeti szövegkönyvét. Attól kezdve háromévente gyúlnak ki a fények, s indul el útjára a Jóság a Kőhegy tetején. Az eredeti előadás négy óráig tartott, ma fele hosszúságú a „színjáték”, s az idei évben kísérő történetet, mintegy „színház a színházban” keretet adtak a csíksomlyói passiókat előképként használó műben: megidézik a passiót rendező Bató tanár urat.
A hagyományosnak tekinthető keresztút történetét a budaörsi változatban a szerző ószövetségi, illetve misztériumjátékbeli elemekkel bővítette ki. Megjelenik az ördög, a halál, az erények, a betlehemi gyermekgyilkosság, felidézik Keresztelő Szent János fejevételét, Krisztus csodatételeit, a farizeusokat, a zsidó főtanácsot és az utolsó vacsorát.
A harminc képből álló passiót pünkösdhétfőtől kezdve tíz alkalommal adják elő, s gyermekszereplőkkel ifjúsági előadást is bemutatnak. A hivatásos színészek között találjuk Dér Denisát, Kovács Ferencet, Őze Áront, Iglódi Istvánt, Oberfrank Pált, Bregyán Pétert, s mellettük még több mint száz amatőr szereplőt.
S amikor elhangzanak a szavak: „Miért keresitek az élőt a halottak között, nincs itt, feltámadt” – a hegy mögül megjelenik fehér gyolcsban a feltámadt Krisztus. Amerre elhalad, fényesség támad, az emberek térdre ereszkednek, s felé fordulva követik.