Mégis föltámadtál…

„Habár sírod köve a zsidók által megpecsételtetett, és legszentebb tested katonák által őriztetett” – így szól az ének első része, amely egyszerű ténymegállapítást közöl az evangéliumi esemény alapján. A főpapok és az írástudók „elmentek, lepecsételték a követ, és őrséget állítottak a sírhoz” (Mt 27,66). Ekkor még csak attól féltek, hogy a tanítványok ellopják a holttestet, és elhíresztelik, hogy Jézus feltámadt. Lepecsételték hát a követ, hogy elmozdíthatatlan legyen. Katonákkal is megerősítették a sírt, hogy megközelíthetetlen legyen. Megtettek tehát minden emberileg lehetséges elővigyázatosságot, amit – a feltámadás fényében már mondhatjuk – rövidlátó szándékuk érvényesülése érdekében megtehettek.


„Mégis föltámadtál harmadnapon, Üdvözítőnk, ajándékozván életet a világnak” – szól az énekünk folytatása. Ennek a „mégis” kötőszónak roppant nagy jelentősége van. Isten erejének nem lehet gátat szabni. Nem érdemes, mert úgyis érvényesül embert, világot legyőző akarata. Milyen szép párhuzamot mutat be erről a feltámadás hajnalán harsogott húsvéti kánonunk: „A pecséteket épségben meghagyván, Krisztus, föltámadtál a sírból, mint születésedben is, a szüzesség kulcsait meg nem sértéd, és föltámadásoddal megnyitottad nekünk az édenkert ajtaját.” Habár az emberek lehetetlennek tartották (és tartják) a szűzi szülést, azt, hogy férfiúi közreműködés nélkül foganhasson meg Jézusunk, édesanyja pedig szeplőtelen maradjon; habár lehetetlennek tartják, hogy a lepecsételt és őrzött sírból Jézus feltámadjon, ő mégis megtette mindezt. És nem öncélúan tette, hanem ahogyan az üdvtörténet valamennyi eseményét: „értünk, emberekért és a mi üdvösségünkért”.

 

„Azért, ó, Életadó, a mennyei erők kiáltják néked: Dicsőség a te feltámadásodnak, Krisztus! Dicsőség a te uralkodásodnak! Dicsőség a te gondviselésednek, egyetlen emberszerető!” Énekünk harmadik része ezért a legmagasabb szintű köszönettel fordul Üdvözítőnkhöz: a dicsőítéssel. S még ezt is tudja fokozni. Hiszen nem pusztán az emberek bűnöktől szennyes ajka dicsőíti a Feltámadottat, hanem az angyalok szennytelen és teljes tudatossággal, folytonosan végzett imádsága.

 

Amikor ezt az éneket énekeljük, mindig érdemes tudatosítani magunkban: habár emberileg így vagy úgy akarhatjuk, mégis Isten akarata érvényesül az életünkben (hacsak végérvényesen nem szállunk szembe vele), ezért érdemes dicsőítenünk őt.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .