Kosok – Testvéri szeretet fagypont alatt

A Kosok (rendezője: Grímur Hákonarson) az egyszerre csodaszép és zord Izland vadregényes vidékén játszódik, és méltán kapta a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon az Un Certain Regard (magyarul körülbelül: „egy bizonyos tekintet”) szekció fődíját. A rangos elismerés mellett további fesztiválokon is nagy sikerrel szereplő mozit indítja Izland a legjobb idegen nyelvű film Oscarjáért.
A lényegében kamaradarabnak tekinthető alkotás egy testvérpár története, akik negyven éve nem állnak szóba egymással. Mindketten magányosan élnek, és birkatenyésztéssel foglalkoznak, ami ősi családi hagyományuk. Gazdaságuk egymás tőszomszédságában van, a szokásos éves birkaszépségversenyen riválisként vesznek részt, egymást töredékpontnyi különbséggel követve a dobogó első két fokán. Éppen a verseny eredménye okán fellángoló féltékenység következtében robban ki az állatokat fenyegető végzetes járvány gyanúja, mely az egész vidék birkaállományának kényszerű kiirtását jelentheti. A hatóságok szakszerűek és nem ismernek irgalmat, így nemcsak Gummi és Kiddi, de sok család egzisztenciája is köddé válhat. Az egyetlen megélhetési lehetőségen túl veszélybe kerül a sziget legkiválóbb gyapjasainak vérvonala is, melyet a két fivér családja évszázadok alatt nemesített egyedülállóvá. A helyzet gyakorlatilag kilátástalan. Az egyetlen esélyt az jelentheti, ha a két testvér összefog.
A dráma alaphelyzete egyszerűnek tűnik, mégis bőségesen elegendő, hogy a film teljes hosszában vibráljon a feszültség, melyet a rendező a folyton ellenpontozó humorral formál igazán remek alkotássá. Különösen érdekes, hogy a történet nem firtatja a két testvér között fennálló végletes konfliktus gyökerét, nem ismerjük meg a pontos okokat, egyikük sem lesz fekete, sem fehér. Nem is ez a lényeg. Kettőn áll a vásár; a forgatókönyv pedig rendkívül ügyesen egyensúlyoz, hogy a néző egyik testvér oldalára se akarjon odaállni. Miközben az emberi jellem sötét és kicsinyes bugyrait is alaposan végigjárjuk, valójában kettejüknek kezdünk el szurkolni, no meg a birkáknak.
Úgy tűnik, sokszor csak akkor vagyunk képesek régóta esedékes dolgainkkal érdemben foglalkozni, mikor határhelyzetben találjuk magunkat. Korántsem lehetünk persze biztosak, hogy összekuszált soraink rendezésére majd meglesz a megfelelő idő, vagy egyáltalán megadatik-e a lehetőség.
Bár a kényszer megteremti az összefogás okát, kérdés, hogy a két testvér képessé tud-e válni az együttműködésre, amíg még nem késő. Több évtized haragjától, gyűlöletétől kell megszabadulniuk, aminek azonban nagy ára van.
A már említett humoron túl a Kosok filmélményéhez sokat hozzáad a gyönyörűen fényképezett táj, valamint a szereplők játékának természetessége is. Az izgalmakat a fokozatosan építkező dramaturgia és az alkotó szenzációs arányérzéke alapozza meg. A játékosság és a precizitás együtt eredményezi, hogy a történet egy pillanatra sem bicsaklik meg, sőt olyan téttel érkezünk a zárójelenethez, mely a katarzist szinte elkerülhetetlenné teszi. A forgatókönyvet is jegyző fiatal rendező nemcsak felépíteni tudja tökéletesen a drámát, de képes bátran meg is oldani egy rendkívüli jelenetben, mely méltó arra, hogy a filmtörténet legemblematikusabb jelenetei közt kapjon helyet.
Mindenképpen érdemes tehát a karácsony előtti időben kiszakítani egy mozira való időt. Nemcsak végigszurkolhatunk egy jó filmet, de az adventi készület során lélekben is gazdagodhatunk.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.