Annál nagyobb esemény a velencei biennále történetében, de az egyház és a művészet kapcsolatában is, hogy idén először a nyolcvannyolc résztvevő között külön pavilonnal képviselteti magát a Vatikán és így a modern egyházművészet. A „nyitás” első gesztusát VI. Pál tette meg 1964-ben, amikor a Sixtus-kápolnába találkozót hirdettek, ahová képzőművészeket hívtak meg. 1973-ban aztán e pápa megnyitotta a vatikáni múzeumoknak a modern művészet alkotásait bemutató osztályát, mely azóta már több mint nyolcezer kép, szobor és grafika gyűjteményévé gazdagodott. XVI. Benedek 2009 novemberében már kétszázötven alkotóval találkozott a Sixtus-kápolnában, és szorgalmazta a művészek párbeszédét az egyházzal. Elismerte, hogy ez nem lesz könnyű, amivel kapcsolatban idézte Joseph Beuys német szobrászt, aki addig jutott el, hogy a „szép” és a „gyűlöletes” létezését egyaránt tagadta.
Gianfranco Ravasi bíboros, a Kultúra Pápai Tanácsa elnökének szavai szerint, akinek nagy szerepe van a Vatikán velencei megjelenésében, igazán most kezdődik a művészet és az egyház új párbeszéde.
Az „apostoli” pavilon anyagát Josef Koudelka cseh fotóművész, Lawrence Carroll egyesült államokbeli festő és a Studio Azzurro milánói művészcsoport alakította ki. Összefoglaló címe: Kezdetben. Már ez is utal arra, hogy a bibliai kezdetek, a Genezis első tizenegy fejezete ihlette a teremtés, a pusztulás és az újjáalkotás témáinak felvonultatását.
A Studio Azzurro művészei a teremtés interaktív installációjára vállalkoztak, Koudelka fekete-fehér felvételekkel dokumentálja a pusztulást a környezetszennyezéstől a háborúk és az erőszak következményeiig. Az ausztráliai születésű amerikai Carroll faliképei pedig az újjáalkotást világítják meg. Koudelka Párizsban él és alkot, és az 1968-as prágai tavaszról készült képeivel lett igazán híres. Carroll egyszerű anyagaival az úgynevezett Arte Poverához, vagyis a „szegény művészethez” áll közel. A milánói művészcsoportot 1982-ben Paolo Rosa, Leonardo Sangiorgi és Fabio Cirifino alapította: ők az elektronikus művészet és a videoinstallációk úttörői.
A vatikáni kiállítás Velence belvárosában, a Sala d’Armiban kapott helyet, és a biennále többi anyagával egyetemben november 24-éig látható. Ravasi bíboros reményei szerint a találkozás és párbeszéd helyévé válik.