Kárhozatos bálványimádás?

 

„És ti, ti is el akartok engem hagyni?”

Miközben a széles körű vitát indító témáról az említett cikkeket olvastam, a François Mauriac híres francia író és gondolkodó Nagycsütörtök című könyvében olvasottak jutottak eszembe:

Az Eucharisztia is olyan ebben, mint a Kereszt: alighogy megjelenik, megosztja e lelkeket. Az ember hitének és Krisztus iránti szeretetének próbakövévé válik. Jézus pedig szomorú szemmel nézett azok után, akik eltávolodtak tőle; és fájó pillantása nemcsak azt a néhány szegény, kérges szívű zsidót követte, hanem bennük minden lelket, akiket szent titka az idők végezetéig botránkoztatni fog. Ott látta köztük a nagy eltévedt nyájat, melyet Kálvin hajtott el az élővizek forrásától; ott látta köztük a bölcselőket és tudósokat, akik csak abban hisznek, amit látnak; a gúnyolódó és istenkáromló lelkeket, akik mindenkor a néma kis ostya és az önmagát sohasem védő bárány ellen acsarkodnak. (…)


 

És mikor végképp eltűntek szeme elől a hitehagyók, Jézus a tizenkettővel egyedül maradt; ekkor intézte hozzájuk azt a kérdést, mely mintha mindmáig fülünkbe csengene:

„És ti is el akartok engem hagyni?” Ezzel a kérdéssel kérleli a Teremtő az idők végezetéig az Ő teremtményeit.

Polcz Iván
premontrei öregdiák

Változott a stílus

A hitújítás korában ebben a stílusban kedveskedtünk egymásnak. Mi úgy fogalmaztuk hitünket, hogy átkozott, aki nem hiszi az Úr Jézus valóságos jelenlétét a kenyér és bor színében. A hit nem, de a stílus megváltozott. Kölcsönös tisztelettel kereshetjük Jézus szándékát, de az akkori stílust nekünk nem érdemes felújítanunk. Mindkét közösségben vannak, akik a stílust is őrzik. Arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a két felfogás, két hit mögött a megtestesülés különböző értelmezése húzódik meg. A protestáns testvérek hitét nem értelmezem, az különbözik a mienktől. A mi hitünkben a megtestesülés nem harminchárom éves kaland Krisztus életében, hanem megdicsőült testi, hús-vér valóságában jelen marad közöttünk a történelem folyamán végig az Eucharisztiában, és éli köztünk az ő egyetlen áldozatát, amelybe mi a szentmisén keresztül belekapcsolódhatunk. Ezzel nem lehet betelni. Nekünk nem az a bajunk, hogy mint vélekedik rólunk ötvenhét református atyafi, s akik azonosulnak velük, hanem, hogy nem tudjuk úgy körülvenni Jézust az Oltáriszentségben, ahogyan azt Krisztus valóságos jelenléte megérdemli.

Szegedi László

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.