Kantáta három hangra – és egy költőre

Paul Claudel mutatta be így 1913-ban kiadott művét, amelyből Kantáta hommage à Paul Claudel – „Költő a kegyelem árnyékában” címmel – a poéta szerepét is játszó – Dóczy Péter írt és rendezett darabot. „Ebben az előadásban a költő maga is megjelenik, a Férfi küzdelmét, harcát mutatja meg, az örök vívódást önmagával a Múzsa és a Kegyelem között, avagy még inkább a Kegyelem Múzsájával” – olvashatjuk a színpadi változat ajánlójában. A misztériumjátékot a napokban zajló Szakrális Művészetek Hetén, szeptember 22-én, 20 órától az EOK-ban, a Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központjában (Budapest IX., Tűzoltó utca 37–47.) mutatják be.


– Korábban az Ars Sacra keretében a Villő Együttessel léptem fel az EOK üvegpalotájában, amelynek hatalmas aulája modern szakrális térre emlékeztetett – meséli az ihletadó helyszínről Dóczy Péter. – Annyira megfogott a környezet, hogy úgy éreztem, létre kellene hozni itt valamit. Miután ráakadtam Paul Claudel Kantáta három hangra című művére, eszembe jutott az aula…

A misztériumjáték születéséről, a költemény bonyolult szimbolikájáról a színész-rendező a következőket mondta:
– Claudel szövegeit felhasználva írtam a darabot. Megjelenik benne a költő is, ami lehetőséget ad arra, hogy bemutassuk katolikus hitét, erejét, etikáját.

A Kantáta „három hangját” szerintem Claudel az életében fontos szerepet játszó nőkről mintázta: egyrészt nővéréről, Camille-ról, aki fantasztikus szobrász és Rodin – később megőrült – kedvese volt; másrészt szerelméről, Rose-ról, aki szíve alatt közös gyermekükkel elhagyta őt; illetve hitvese, Reine lehet Laeta. A női konfliktusok és példaértékű jelenlétek erősen meghatározták Claudel férfi mivoltát.

Csodálatos a nyelvezete, ugyanakkor költői életműve meglehetősen nehéz olvasmány. Franciaországban a színészek nagy becsben tartják azokat, akik Claudelhez mernek nyúlni. Engem különösen megragadott, hogy szövegeiben érezni a szív lüktetését, a lélekzet ritmusát. Egyébként ebből a szempontból is fantasztikus Szabó Ferenc jezsuita fordítása.

A száz éve írt Kantáta középpontjában is a kegyelem, a teljes odaadás, az alázat áll. Claudel tizennyolc évesen Párizsban bolyongva a Rue Saint-Jacques és a Rue du Faubourg-Poissonnière tábláit Pokol, illetve Kétségbeesés utcának olvasta. Aztán a kegyelem által megérintve felfedezte a személyes végtelent. Ez volt az első megtérése. Egy helyütt azt írja: „Uram, megtaláltalak téged, ledöntötted bálványaimat.” Lelke sötétségéből Claudelt a kegyelem sugarai vezették ki.
Engem is foglalkoztatnak e fontos lelki élmények, ahogy az is, hogyan vehetünk részt valamilyen szinten a „teremtés krédójában”. A mai ember számára ez igazi kihívást jelent. Szükség van a megvilágosodásra ahhoz, hogy merjük élni katolikus hitünket a közéletben, az irodalomban vagy éppen a színházban. Claudel hitvallásán keresztül ezt próbáljuk meg átadni a közönségnek. Jó előtanulmányt jelentett számomra, hogy korábban két Claudel-darabban is játszottam: Az angyali üdvözletben és A kezesben.

Érdekes időszakot éltünk a készület és a próbafolyamat közben; jöttek-mentek, cserélődtek a szereplők: volt, aki nagyon szeretett volna benne lenni a darabban, de aztán egy másik, nagyobb munka eltérítette; és volt, olyan is, aki megriadt a feladattól. A három főszereplőt mindenképpen kiemelném: Laeta Pethő Kincső, Fausta Goztola Krisztina és Beata Bicskei Flóra lesz. A darabot egyébként a Szakrális Művészetek Hete után a Belvárosi Művészeti Napok keretében, szeptember 30-án, este fél 8-tól a Petőfi Irodalmi Múzeumban is bemutatjuk majd.

Mit adhat ma ez a darab a hívőknek, a keresőknek, az „egyszerű” érdeklődőknek? Dóczy Péter válasza megélt és magától értetődő:
– Jézus követőjeként, az ő mintájára Claudelnek sikerült a szívével szólni az emberek szívéhez. És ahogy Pilinszky fogalmaz: „A magány nem légüres tér, hanem az Istennek fenntartott hely.” Sohasem vagyunk egyedül. Claudelt olvasva is mindig ezt érzem…

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.