Közben több könyvet írt, amelyek kéziratos formában kerültek a bencés növendékek kezébe. Pénzes Balduin így jellemezte rendtársa tanári egyéniségét: „…nem tantárgyakat, hanem műveltséget tanított. Módszere a reneszánsz mesterekével, nem pedig a szokványos szaktanárokéval volt rokon: az egész műveltség kincsét akarta tanítványainak átadni. Kötetlen kitérései, amelyekben bőségesen csillogtatta tudását és tapasztalatait, ezt a célt szolgálták.” A keresztény életalakítás elmélete egyszerre pedagógiai és pszichológiai tankönyv. A keresztény antropológiából indul ki, az embert tehát a legtágabb értelemben szemléli – abban az összefüggésben, amely az egzisztencia egészét felöleli. Öt fejezetbe sorolja mondanivalóját. Ki a keresztény életalakítás alanya – s erre egyértelmű választ ad: „mindenki, aki Jézus tanítását akarja követni”. A következő fejezet az életalakítás tárgyát, az élet fogalmát, az emberre vonatkozó cselekvéseket és történéseket szemléli. Pszichológiai nyelvezettel: a cselekvések lélektani elemzését adja. A keresztény életalakítás célját – mint következő állomást – így foglalja össze Borbély Kamill: „…az életalakítás célja a fegyelmezett ember, aki életét úgy rendezi be, hogy cselekvései mindig megfeleljenek az erkölcsi törvénynek”. Az erkölcsi törvény – az eddigiekből nyilvánvaló – nem holmi pillanatnyi, sete-suta, netán idétlen vagy gonosz ideológia által összetákolt normarend, hanem a teljes igazságból következik. Az életalakítás határai című fejezetben a szerző a személyiség lélektani sajátosságait figyelembe véve adja meg az egyén és a törvény – természetünkből következő – olykori ütközéseit és a harmóniára törekvés lehetőségét. A keresztény életalakítás módja című, legterjedelmesebb fejezetben Kamill atya a megvalósítás módszertanát bontja ki. Ez rávilágít könyve egyik nagy erényére: a pontos elméleti alapvetés mellett részletes gyakorlati útmutatást ad, s ezzel még inkább friss hangulatúvá és nyelvezetűvé teszi művét. A megírása óta eltelt néhány évtized alatt semmit nem veszített érvényességéből Borbély Kamill munkája, sőt, ma még inkább szükség van (lenne) arra a teljes személyiséget szemlélő és fejlesztő nevelésre, pszichológiára, amely az embert kiemelheti egydimenziós kátyújából.
(Dr. Borbély Kamill OSB: A keresztény életalakítás elmélete. Pannonhalmi Főapátság, 2009)