Hétköznapi apologetika: XII. Piusz és a holokauszt

1. A harmincas évek elején a Szentszék a zsidókérdést a fajüldözés részének tekintette és a természetjog alapján megválaszolta, a vatikáni napilap, a L’Osservatore Romano és a jezsuiták folyóirata, a Civilta Cattolica révén világosan elítélte a faji ideológiát.
2. Már jóval a náci fajgyűlölő politika tetőpontja előtt – az osztrák Hudal püspök kezdeményezésére – a Vatikán több nemzetiszocialista és fajgyűlölő iratot, köztük Alfred Rosenberg Mythos des 20. Jarhunderts (A XX. század mítosza) című művét indexre tette. – Ugyanakkor 1938-ban elmaradt a tervbe vett Körlevél a fajgyűlölet ellen című dokumentum kiadása, és az 1942-ben a szövetséges hatalmak által kért egyértelmű elítélése a német zsidóüldözésnek. A megjelent dokumentum általánosságokban merült ki.
3. Minden jel arra mutat, hogy Eugenio Pacelli (1939-től XII. Piusz pápa) volt az, aki a Szentszék valamennyi, a nemzetiszocializmust elítélő, nyilvánosságnak címzett deklarációját megakadályozta.
4. Pacelli elsősorban nem teológus vagy lelkipásztor volt, hanem ízig-vérig diplomata (tizenhárom évig nuncius Németországban, majd közel tíz évig bíboros-államtitkár). Nem lehet tehát rossz néven venni tőle, ha a diplomácia módszereit tekintette az egyetlen megbízható útnak konfliktusok békés rendezésére, a tárgyalást a megoldások keresésére, ezzel szemben egyéb eszközöket gyanakvással fogadott, így a nagy nyilvánosság bekapcsolását politikai, etikai, emberjogi célok elérésére, azaz pontosan azt, amit ma a polgári társadalom követel.
5. A Szentszék néhány állásfoglalására (a Rosenberg-„Mythos” indexre tételére, a Mit brennender Sorge kezdetű, óvatosan fogalmazott körlevélre) és a német püspökök 1938. augusztusi körlevelére (amely felpanaszolja „a katolikus élet szétrombolását”, sőt „a kereszténység kiirtásának” tervét) dühödten, az erőszaktól sem visszariadva reagáltak a nemzetiszocialisták. Ez érthetővé teszi, hogy Pacelli a nyilvánosság előtt egyre inkább a „hallgatás” stratégiáját választotta, és céljai elérésére a diplomácia titkos módszereihez folyamodott. Nem akart ürügyet szolgáltatni a német kormánynak a Szentszékkel még fennálló cérnaszál-kapcsolat megszakítására.
6. Elterjedt nézet, hogy Pacelli a „vörös” bolsevizmussal szemben keményen elutasító magatartást tanúsított, ismerve a tanácsköztársaságok vérengzéseit. Elképzelhető, hogy a „barna” diktatúrát a kisebb rossznak tartotta.
7. Pacelli magatartását egyesek azzal magyarázzák, hogy nem a Szentszék, hanem a helyi püspökök feladatának tartotta, hogy nyilvánosan állást foglaljanak. A Vatikán két esetben mégis felemelte szavát: 1938-ban az olasz faji törvények ellen, és 1943-ban a római zsidók deportálása ellen. Mindkét esetben ugyanis a pápa mint Róma püspöke tiltakozott, és befolyása a katolikus Olaszországban nagyobb volt.
8. 1933-ban a Vatikánnak szándékában állt a német faji törvények ellen fellépni. Később ettől elálltak, azon a címen, hogy egy ilyen fellépést a német kormány a belügyekbe való beavatkozásnak tekinthetne.
9. Jóllehet tartózkodott a fajelmélet nyilvános elítélésétől, Pacelli nem habozott diplomáciai jegyzékeiben a leghatározottabban állást foglalni a fajimádattal mint valláspótlékkal szemben, amely materializmushoz vezet.
A zsidóüldözés elleni nyilvános fellépés helyett Pacelli már mint államtitkár és később mint pápa, konkrét segítséget nyújtott veszélyeztetett zsidó személyeknek. Ismeretes, hogy a Vatikánban százszámra találtak menedéket, és jóformán minden kolostor bújtatott üldözötteket. Nem túlzás azt állítani, hogy jóformán minden Olaszországban életben maradt zsidó megmenekülését – legalább közvetve – XII. Piusznak köszönhette. Ezért 1944-től sokan fejezték ki hálájukat a pápának. Két példa: a jeruzsálemi főrabbi, Isaak Herzog megrendítő levélben köszönte meg a pápa segítségét, a római főrabbi pedig megkeresztelkedett.
10. 1945 után meglepő változás állt be XII. Piusz nyilvános megnyilatkozásai terén. Főleg 1950-től fogva jóformán nem volt téma, amelyhez ne szólt volna hozzá nyilvánosan. Feltételezhető, hogy ő maga is helyesnek tartotta ezt a nyilvános szereplést, és szenvedett amiatt, hogy ezt előtte mellőzni volt kénytelen, nehogy megnyilatkozásai révén többet ártson, mint használjon.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.