Görögkatolikus lelkiség

Magyar Görögkatolikus Egyházunkban nem csak a nagyboldogasszonyi máriapócsi nagybúcsú jelenti az Istenszülő Szűz Mária legnagyobb ünnepét. Jóllehet ez is igazolja. Hiszen – szó szerint – ezen a napon, illetve az ünnepkörébe tartozó vasárnapon tartjuk a legnagyobb máriapócsi búcsút már évszázadok óta. Ugyanis – mint köztudott – az Istenszülő már 1696-ban kinyilvánította, hogy különleges kegyhelyének választotta ki a kis falut. És tüstént elkezdődtek a csodás események: Corbelli tábornok gyógyulása a köszvényéből, a kisgyermek egészségének visszaszerzése a képhez érintés által… A kegyhely – a kegyelmek helye – tehát azonnal megszületett, nem kellett várni a következő, 1715-ös könnyezésig! Méltó tehát, hogy a népünk ajkán élő „nagybúcsú” névvel illetjük az Istenszülő elhunytának és mennybevételének megünneplését.
Egy másik szempont is arra irányítja a figyelmünket, hogy ez az ünnep a legnagyobb az Istenszülő ünnepei között: böjttel készülünk rá. A négy böjti időszakunk közül ez a negyedik, a liturgikus évet tekintve pedig – mely augusztus végén zárul – az utolsó. Testi, lelki, szellemi böjttel készülünk megváltásunk legnagyobb ünnepére, a húsvétra. A karácsony, vagyis a megtestesülés ünnepe előtt – amivel megváltásunk ténylegesen elkezdődött – szintén negyvennapos böjtöt tartunk. A főapostolok, azaz Péter-Pál ünnepe előtt egy sajátos böjti időszakunk van, mert ez a pünkösd utáni vasárnapon kezdődik, és egészen az ünnepig tart, tehát nincs biztos időtartama (lehet hosszú is, rövid is). Ezzel igyekszik az Egyházunk tudatosítani bennünk az apostolok jelentőségét, illetve a rájuk épülő Egyház fontosságát az üdvösségünk szempontjából.
Hogyan kapcsolódik ez az ünnep – és ezáltal az arra való készülődés – a megváltásunkhoz? Úgy, hogy előre mutatja emberi sorsunkat. Az Istenszülő élete végén ez egészen különleges módon teljesedett be: testestől-lelkestől a mennybe vétetett. Valami módon ránk is ez vonatkozik. Reméljük, testestől-lelkestől kerülünk az örök boldogságba (s nem az örök kárhozatba). Persze, a mi testünk átmegy majd a megdicsőülés állapotán. De az biztos, hogy nem puszta lélekként leszünk részesei az örök életnek! Így itt is érvényesül a nagyböjti liturgikus imádságunk gondolata: „lelkünk és testünk megtisztítására” szolgál a böjt. S ez a Nagyboldogasszony ünnepére készülve – mint a másik két időszaki böjt idején is – a hústól való pénteki tartózkodást jelenti. S természetesen azt is, hogy a szombatokat és a vasárnapokat kivéve minden napját bűnbánati napként tartjuk meg, amikor valami bűnbánati cselekedettel készülünk az ünnepre.
Adja Isten, hogy ez minél teljesebb legyen.

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .