A Magyar Nemzeti Filmarchívum és a Magyar Filmlabor által restaurált filmeket, illetve más európai archívumok által felújított remekműveket mutatnak be, és szakmai beszélgetésekre is sor kerül. Szeptember 4. és 9. között több mint hatvan filmet vetítenek a fővárosi Toldi és Uránia moziban, illetve a Szent István-bazilika előtti téren. Ezt kínálja a II. Budapesti Klasszikus Film Maraton.
Az elsőt tavaly novemberben rendezte meg a Magyar Nemzeti Filmalap égisze alatt működő filmarchívum. Akkor három nap alatt több mint ötezren voltak kíváncsiak a restaurált klasszikus remekművekre, a szakmai programokon pedig több százan vettek részt.
A nemzeti digitalizálási és filmfelújítási program keretében eddig harminckét film újult meg a Magyar Filmlaborban a Magyar Nemzeti Filmarchívum szakmai irányításával. Többek között Fábri Zoltán tizenhárom klasszikusa, Radványi Géza Valahol Európában és Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmje, Szabó István kilenc, Sára Sándor négy alkotása, Jankovics Marcell két, egész estés animációs filmje, továbbá Ternovszky Béla Macskafogója és Koltai Róbert negyed évszázaddal ezelőtt bemutatott Sose halunk meg című filmje kapott digitálisan restaurált kópiát.
A II. Budapesti Klasszikus Film Maraton szeptember 4-én egész napos filmes workshoppal és konferenciával kezdődik a Francia Intézetben. Az eseményen az európai filmarchívumok vezetői is részt vesznek. A nyitóest programja a restaurált Mephisto gálavetítése lesz az Uránia moziban, Szabó István és Klaus Maria Brandauer jelenlétében. A programban Szabó István más restaurált remekművei is szerepelnek: az Apa, a Szerelmesfilm és az 1999-es, Ralph Fiennes főszereplésével készült A napfény íze.
Az európai filmművészet egyik legendája, Claudia Cardinale Luchino Visconti A párduc című alkotásának vetítésén találkozik a magyar közönséggel az Uránia moziban.
A budapesti Szent István-bazilika előtt négy szabadtéri vetítést tartanak. Látható lesz Szabó István Glenn Close főszereplésével forgatott 1991-es vígjátéka, a Találkozás Vénusszal. Federico Fellini filmóriása, a Nyolc és fél előtt Claudia Cardinale üdvözli a megjelenteket, A nagy kékségre pedig a főszereplő, Jean-Marc Barr látogat el a Szent István térre. Itt tűzik műsorra Ridley Scottnak a napóleoni időkben játszódó bosszúfilmjét, a Párbajhősöket is.
A nők a filmművészetben témához kapcsolódóan vetítik az első filmrendezőnőről, Alice Guy-Blachéról és az osztrák–magyar származású világsztárról, Hedy Lamarról készült dokumentumfilmeket. E gondolatkörhöz kapcsolódva veszik elő Mészáros Márta Marina Vlady, Monori Lili és Vlagyimir Viszockij főszereplésével forgatott Ők ketten című filmjét.
A gazdag programban jelentős némafilmek is helyet kapnak. Élő zenei kísérettel mutatják be Georg Wilhelm Pabst – Frank Wedekind drámájából készült – Pandora szelencéje című filmjét, amelynek társ-forgatókönyvírója Vajda László volt. Pola Negri a főszereplője Illés Jenő Mania című, német–lengyel koprodukcióban készült alkotásának. Premiervetítésen lesz látható Korda Sándor száz évvel ezelőtt forgatott Jókai-adaptációjának, Az aranyembernek teljes restaurált változata, amelyben Beregi Oszkár játssza Tímár Mihályt. Az animációs filmek közül vetítik Jankovics Marcell János vitézét, Richly Zsolt és Jankovics Háry Jánosát, John Halas (Halász János) Állatfarmját, a frissen restaurált Macskafogót, valamint Jean Image (Hajdú Imre) egyik ritkán látható művét, az animációs rövidfilmes blokkban pedig többek között A legyet, Rofusz Ferenc Oscar-díjas alkotását.
Katinka Faragó, Ingmar Bergman munkatársa, producere Szabó Istvánnal beszélget a száz évvel ezelőtt született svéd rendezőzseniről, majd Bergman Mozart-olvasata, A varázsfuvola vetítése következik. A filmarchívum és a filmalap Fast Forward programjának szervezésében Katinka Faragó produceri mesterkurzust is tart a Fanny és Alexander készítéséről.
A filmmaraton egyik blokkja, éppen száz évvel az Osztrák–Magyar Monarchia összeomlása (1918) után, a közép-európai „titok” nyomába ered. A középpontban A Grand Budapest Hotel áll, és azok a Közép-Európához köthető hollywoodi filmek, amelyek Wes Anderson említett alkotását inspirálták. A szervezők gazdag programmal tisztelegnek a cannes-i filmfesztivál Cannes Classics szekciójának munkája előtt is. E filmek között szerepel Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeia, Randal Kleiser Grease (Pomádé), Billy Wilder Legénylakás, Vittorio de Sica Biciklitolvajok és Hitchcock felújított Szédülés című alkotása. Műsorra tűzik továbbá Milo Forman Amadeusát, Ernst Lubitsch örökzöldjeit, Sergio Leone Volt egyszer egy Vadnyugatát, és megannyi más program, beszélgetés, előadás is várja az érdeklődőket. Nemcsak Budapesten, hanem vidéken is: a fővárossal egy időben Eger is megrendezi a maga klasszikus filmmaratonját, és Győrben is bemutatnak néhány alkotást a budapesti kínálatból.