Ez is eszembe jutott a Biciklitolvajokat, az olasz neorealizmus egyik alapfilmjét nézve. Az alkotás hatásmechanizmusa fordított: Vittorio De Sica 1948-ban készült naturalista látlelete ugyanis szimbólumokkal teli, érzelmes (de cseppet sem érzelgős) példázattá válik; sőt nyugodtan tekinthetjük — minden didaktikusságtól mentes — kifejezetten „keresztény indíttatású” alkotásnak.
Az egyszerűségében zseniális alaptörténet szerint egy munkanélküli családapa, Antonio (Lamberto Maggiorani) végre komoly megbízást kap, plakátragasztóként dolgozhat. Legfontosabb munkaeszközét, nehezen megszerzett kerékpárját azonban már az első nap ellopják. Kisfiával, Brunóval (Enzo Staiola) a tolvaj nyomába ered… A hajsza során feltárulnak a háború után lassan magára találó, átalakuló Róma társadalmi feszültségei, jellegzetes helyzetei és arcai.
De Sica filmje ellentmond a könnyen avuló műfajnak; ma pontosan olyan érvényes, mint születése idején. Tempója, vágása, beállításai, párbeszédei szinte egy az egyben átültethetők lennének, ha valaki „remake-et” készítene belőle.
Fontos az egész, a lényeg mégis a részleteken múlik. Az olasz filmes pedig minden fontosat lát és láttat: határozott, konok lépteket és tétovaságot, elkapott pillantásokat, simogatást és meglegyintést, hűséget, a fájdalomtól-szégyentől ökölbe szorított kezet… És a bűnt, a kísértést is, biciklik hadával-erdejével modellezett kis- és nagyvilágunk törékenységét.