Boldogasszony vendégségében

Szeged vallásos népéletének ősi tűzhelye az alsóvárosi Havi Boldogasszony kegytemplom és a köréje épült franciskánus kolostor, amely hosszú évszázadok óta sugározza fényét és melegét nemcsak a szegedi népre, hanem messze katolikus vidékekre is. A ferenceseknek már a város középkori életében is nevezetes szerep jut. Mostani templomuk, a magyar templomépítészetnek egyik legcsodálatosabb alkotása, a XV. század legvégén épül. A város hamarosan pogányok harmincadjára kerül, bár a többi meghódolt területhez képest szerencsés a helyzete. Khász-birtok volt, azaz közvetlenül a szultánnak adózott. Szeged népét mégsem ez mentette át a hódoltsági sors borzalmain, hanem a Boldogasszony-oltalma, amely lehetővé tette a magyar életnek és katolikus hitnek szakadatlan szegedi folytonosságát immár majd ezer esztendő óta. A szegedi franciskánusok nagy nemzeti hivatást teljesítenek. Ismeretes, hogy a török  csak Szent Ferenc alázatos és szegény fiait  tűri meg a hívek között. A szegedi kolostor hatalmas missziós területnek középpontja, amelynek köre egész Dél-Magyarországra kiterjed. Hatása egyetemes. A portától az  egész birodalom területére érvényes útleveleket  szereznek a szegedi klastrom szerzetesei.  A Csanád egyházmegye megmaradt, de  nagy szétszórtságban élő népét a szegedi  guardián kormányozta mint generalis vicarius.  A szegedi barátok voltak azok, akik városunkon kívül még tizennégy hódoltsági  hely lelki gondozását is ellátták. Az itteni híveket  a licenciátusok vagy félpapok, a hódoltság  korának híres világi apostolai vezetik,  akik rendszerint Szent Ferenc helyi kordás  társulatának is elöljárói és akik irányításukat  a szegedi kolostorból kapják. Az observans  szellem, Marchiai Szent Jakab és Kapisztrán  Szent János helybeli öröksége most virágzik  ki a szegedi talajon igazán. Gyökereit mártírok  vére is megszenteli. Talán ezekben az apokaliptikus időben lehetett a szegedi lélek  a legboldogabb: távol a világtól, távol az idő  és alkotás magasztos kísértéseitől a tökéletes  vigasságnak, a nagylelkű szenvedésnek vállalásában. A búcsújáró kultusz a XVII. században már virágzik. A barokk időkben a templom és a  kegykép új hivatást teljesít. Ismeretes, hogy Szeged megmaradt magyarsága a XVIII. században  és a következő század elején ötvennél  több délvidéki török dúlta falut száll meg és  telepít újra. Ezek a kivándorolt rajok továbbra  is megmaradnak az anyaváros szellemi hatása,  az Auxiliatrix Szegediensis oltalma alatt. A  havi búcsú most új jelentőséget kap: nemcsak  búcsújárás, azaz a vezeklés és elégtétel alkalma,  hanem hazatérés is. Legalább egy napra  megtérnek a közös múltba, a szegedi sors ősi  egységébe, a vér és hit misztikus közösségébe.  A kultusznak döntő része van abban, hogy  a Délvidék magyarsága megmaradt magyarnak  és katolikusnak. A kultusz harmadik nagy hatása a XIX.  század folyamán, a szegedi tanyavilág kialakulásával  bontakozik ki: az alsóvárosi barátok  a tanyai pasztoráció úttörői közé tartoznak. A havi búcsú a tanyavilágnak, bár területén új plébániák keletkeztek, most is pirosbetűs ünnepe.  Hazajönnek ők is a búcsúra, meglátogatják a városban maradt nemzetségüket és halottjaikat. Ez a csodálatos ősi kultusz, sajnos, mintha hanyatlóban volna. Szeged nagyvárossá lett.  Más tájakról sokan vándoroltak be, akik nem  asszimilálódtak Szeged vallásos levegőjéhez.  A helybeliek is inkább őhozzájuk alkalmazkodnak,  mint jámbor őseikhez. A kegyhely valamikor az egész szegedi társadalmat: szegényt, boldogot igézete alatt tartotta. Ma már bizony inkább csak parasztok hódolnak a Boldogasszony előtt. Mintha a helybeli pasztoráció  sem szívlelné meg azokat a lehetőségeket,  amelyeket a templom: a város szakrális szimbóluma  a korszerű lélekgondozásban jelenthet.  Pedig vajon hol van inkább szükség a búcsújárás szent elragadtatására, ünnepi táplálékára, mint a nagyváros pesszimizmussal, nyárspolgári józansággal, nyomorúsággal és reménytelenséggel, örök hétköznappal sújtott falanszterében? És: mikor kell inkább a múlt igazi értékeit a szívekbe ültetni, mint korunk ijesztő talajtalanságában, a pillanat bálványozásában? A Napba öltözött Asszony szegedi kultusza a korszellem és a kedvezőtlen környezet ellenére hódításának negyedik nagy állomásához érkezett el. Itt a Szegedi Szűzanya árnyékában született meg a szegedi gondolat, amely  leglelke szerint nemzetünknek a magyar katolikus népiségben való egyetemes újjászületését,  metafizikai virágzását jelenti, amelyből  azonban az emberek gyarló ajkán politikai elfogultság  lett. Idehaza azonban a szegedi lélek és szellem modern önmagára eszmélésében a Templom egyszerre dantei eszménnyé: ihletté és kötelességgé válik. Ebből a misztikus sürgetésből sarjad – az élőkről nem beszélve – Kálmány Lajos munkássága, Károlyi Lajos átszellemült piktúrája, Juhász Gyula költészete: Szeged hasonlíthatatlan katolicizmusának páratlan kifejezése. Ezek az alkotások az örök Szegedet tükrözik: katolicizmusnak és magyarságnak, népnek és magányos egyénnek időfeletti inspirációját, kultikus teljességét Mária szerelmében, valami különös magyar platonizmus igézetében.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.