Blues

A lelkészek helyenként beengedték az istentiszteletre a fekete hívek saját énekeit is, amelyeknek dallamai a szülőföld emlékeiből és az új kultúra tapasztalatából táplálkozva törtek fel az egyedül Istenben reménykedő rabszolgák lelkéből. Az amerikai Dél zenei kultúrája a népek keveredéséből keletkezett. E zenei kultúra vallási ágát képezi a spirituálé, profán ágát pedig a blues. Ez a leegyszerűsítő felosztás inkább a dalok szövegére alkalmazható, a dallam és a bennük felsajduló, kiáltó élmény mindkét műfajban egyazon tapasztalatból fakad.

Akadtak olyanok, akik az afroamerikai vallási zenét szembeállították a blueszal, utóbbit akár ördöginek titulálva. Pedig számos blueszenész a deszkából tákolt keresztény kápolnákban éppúgy játszott, mint a falusi lakodalmakban. A későbbi blueskoncertek zárószámai pedig nemritkán gospelek voltak. Sőt, számos blues vallási témákat dolgoz fel, egyszerű vallási érzéseket és elemeket ötvöz a hétköznapi élet történéseivel és vágyaival.

A blues a XIX. század végén az afroamerikaiak beilleszkedésének egyik fontos eszköze volt. Eleinte a kizárólag feketék által látogatott szórakozóhelyeken játszották fekete zenészek, majd egy idő elteltével már a dél-amerikai fehérek éttermeibe is lassacskán beengedtek fekete zenészeket. A harmincas évekre már egyre több fehér zenész is kezdett bluest játszani. Ami addig idegennek, primitívnek, sőt, akár elítélendőnek tűnt, keresetté, kívánatossá, befogadott értékké vált. A blues néhány évtized alatt általános divattá lett, és amire elindult a rádiózás, majd a lemezgyártás, a kiadók már felismerték a műfajban rejlő piaci lehetőségeket. A társadalomtörténet részeként tekintett zenetörténet egyik hajtása, a blues tehát összefonódik a fekete emancipáció történetével, vagy, ha úgy tetszik, leképezi azt.

A jazz történetével foglalkozók kiemelik a blues személyes, individuális jellegét. Hiteles előadása egyéniséget igényel. Az egyszerű dallam és a szöveg alapja mindig az egyéni előadásmód és az improvizáció. Léteznek ugyan sémák és hagyományok, amelyek megadják egy-egy dal jellegzetességét, ám a blues lényege az egyéniség megjelenítése. Mélyről fakadó sóhajok, személyes drámák és egyéni vágyak szólalnak meg benne, amelyek ugyanakkor egyetemesek is, ezért bárkinek sajátjai. A blues ezért afroamerikai édestestvére a mi népzenénknek, amely szintén különböző népek hagyományainak keveredéséből fakad, és közös fájdalmat, közös reményt önt dalba.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.