Az idő ráncai

Miért? Azért, mert tudatosult bennük, hogy az égiek meghallották a fohászt: gyógyuljanak meg az összetört szívek, épüljön fel mielőbb a feleség, foganjon meg a gyerek, vegye el az Isten a borospoharat a férjtől, ne verje el a jég a termést, kerülje el a járvány a falut, a várost, s mindenkor legyen tele az istálló, a kamra. Falvak szélén, mezők, dűlők kezdetén, temetőkben, folyók partján, településhatárt jelezve és a tájékozódást segítve merednek az ég felé ezek a fogadalmi alkotások, amelyek egy része szerencsétlenség vagy baleset színhelyén áll. A forgalmasabb útszakaszok mentén, településrészeken lévők időközben megújítva köszöntik az arra érkező gyalogost vagy a mellettük villámgyorsan tovasuhanót, de sokuknál omlik a talapzat, porlik a figurális díszítés. Fénykorukban valódi ékei lehettek környezetüknek ezek az imádságra, keresztvetésre késztető keresztek, szobrok, ám az évtizedek fokozatosan alakították felületüket. Ahogy a múló idő ráncolja arcunkat, s mélyíti barázdáit bőrünkön, ahogy a tenger hullámai s a zarándoktalpak koptatják a köveket, úgy hagyja ott nyomát ezeken az alkotásokon az eső, a hó, a szél, a napsütés. A természet követelőzve figyelmeztet? Lehet. Éppen ezért volna jó, ha az arra járóban megszületne a szándék: mentsük meg, amíg lehet, hiszen – ahogy az alkotó fogalmaz – a természet kezdi visszavenni, amit az ember korábban elvett. Elvett és megformált, hogy félelmeit valahogy kompenzálja, képpel, szoborral, filmmel, síkon, térben és időben. A „fej” leveti a sémát, és múló, egyéni arcot ölt.

Ország László képzőművész felvételei idő rongálta mementókat hoznak a közelünkbe Somogyból, a Balaton-felvidékről, a Dél-Dunántúlról. Apró falvakból vagy nagyobbakból, ahol a szakralitás a mindennapok része volt. Sok helyütt mégis fátylat eresztett a tekintetekre a múló, mindent eltemető, befedő idő – olykor talán még a tettre inspiráló gondolatot is megbéklyózva. Ezért pusztul, korrodálódik évről évre a néhai mesterek keze nyomát őrző kő, ezért szomorít és kedvetlenít a látvány, hiszen kisebb-nagyobb repedések, hézagok keletkeznek a zömmel naiv szobrokon, s keresnek kiváló terepet maguknak a zuzmópárnák, mohacsomók, kopik a festék, s vele együtt a hajdani szépség. Ezért idézi némelyik felület már-már a modern kor faktúráját vagy mutatja meg kissé groteszk módon a naivan javítgatott négyzetcentimétereket. Már ahol van javítanivaló, hiszen a fotók között arra is találunk példát, hogy nem elég a restaurálás, némelyik keresztet vagy szobrot teljesen újra kellene alkotni.

A kiállító képzőművész a Somogy Megyei Kormányhivatal Galériájában először bemutatott kollekciójával emberi sorsokra fókuszál. Mária és Jézus viszonylatában hívja fel a figyelmet az anya-gyermek kapcsolatra, a tragédiára, hiszen anya temette fiát, aminél nincs szörnyűbb fájdalom. S emellett emléket állít hajdani kőfaragómestereknek, azoknak, akik egykoron felállíttatták e kereszteket, szobrokat. Ma már a legtöbb esetben névtelenség fedi őket, most mégis fejet hajtunk előttük is.

S Ország László előtt is, aki 1989 óta a Kaposvári Tanítóképző Főiskola, majd 2000-től a Kaposvári Egyetem művésztanára. Főiskolai docens, mestertanár, aki vezetett rajz és fotó tanszéket, s egy időben volt főigazgató-helyettes is. Kezdetben grafikáival aratott nagy sikereket, aztán a fotóba s az elektrográfiába szerelmesedett bele, de installációkat és animációs filmeket is készített. Mindeközben járta a vidéket, a természetet. Hiszem, hogy ezáltal közelebb került az Istenhez.

(Ország László Fejek című kiállítása szeptember elejéig várja az érdeklődőket.)

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.