Olyan reménytelennek tűnik ez a párbeszéd. Mégsem szakad félbe. Miért nem? Jézus miben reménykedik? Az igazság Lelkében, akit ő kér majd a tanítványainak az Atyától. És akit az Atya az ő nevében küld majd és ad. Az igazság Lelke majd emlékezetükbe idézi a tanítást, megérleli a tanítványokban annak megértését, otthonossá teszi őket az igazságban (Jn 14,16.17.26; 16,13).
Jézus nem adja fel. Tamás kérdésére válaszul kitárja szívének mélységét és magasságát: „Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem mehet az Atyához, csak énáltalam” (Jn 14,6). Mit jelent ez a mondat? A héber irodalom jellegzetes stíluseszköze a paralelizmus (gondolatpárhuzam), melyben a felsorolás tagjai (út, igazság, élet) egymást értelmezik. Ebben a hármas paralelizmusban az útról megtudjuk, hogy igazság és élet. Miként? A görög aleteia, igazságnak fordított szónak az elsődleges jelentése az, hogy valóság, lehetne úgy is fordítani, hogy való-igaz-ság. Jézus valóigazsága az Atya. Ő – szó szerint – az örökké valóság. Ő Jézus szívének az Egyetlene, minden más csak miatta és érte fontos. Jézus nem az Atya valóságán kívüli út, hanem az Atyában van, ahogy az Atya is őbenne, (Jn 14,11;11,30). Ez az egység élteti: „Én az Atya által élek” (Jn 6,57). Jézus úgy út, hogy „az igazság és az élet”.
Hogyan lehet Jézus számunkra az út? A Szentlélek által, aki az igazság Lelke (Jn 16,13), és az élet Lelke (Jel 11,11). Jézus és a Szentlélek kapcsolatát Szent János már a szavak szintjén megvilágítja. Jézus az út, aki igazság és élet. Az út szó görög megfelelője a hodosz. Jézus a hodosz. Az igazság Lelke pedig az, aki hodegészei (Jn 16,13), az úton vezet, ő a hodégosz, az úti vezető. Hová, merre vezet az igazság Lelke? Merészebben kell kérdezni: Hol vezet az igazság Lelke? Ott, ahol az út van, ahol Jézus van, az Atya valóságában, az igazságban. Szó szerinti fordításban ezt olvassuk az igazság Lelkéről: „Amikor eljön ő, az igazság Lelke, útmutatótok (úti vezetőtök) lesz a teljes igazságban” (Jn 16,13).
Úti vezetőre persze csak azoknak van szükségük, akiket vonzanak a magasságok, akik a Magasságbeli hívására útnak indulnak a maguk keskeny ösvényén, vállalva a meredek utat, föl, egészen a legvégső magaslatig, a Golgotáig.