Az emberiség álma

Számos módon, különböző technikákkal igyekezett formába önteni a Szentírás, az Ó- és az Újszövetség alakjait, történeteit és üzenetét. Esztergomban május 7-étől ezek közül az 1956 és 1960 között készített színes litográfiákkal ismerkedhet meg a közönség.
A litográfia, azaz a kőnyomat valójában nyomdai eljárás. A XIX. század második felétől azonban a festők is előszeretettel alkalmazzák ezt a technikát. Egy simára csiszolt, porózus kőlapra speciális, zsíros krétával rajzolnak, majd felviszik rá a nyomdafestéket, amely a zsíros felületen megtapad, ám a kő vízzel benedvesített részein nem, így az odakerült festék egyszerűen lemosható. A nyomtatásra szánt papírlapot azután hozzápréselik a kőlaphoz. A többszínű nyomathoz több kőlap szükséges – minden színhez egy-egy -, és ügyelni kell rá, hogy a konturok illeszkedjenek. Már maga a technika is kifejezi azt az igyekezetet, amelyben e művek születtek: egymásra illeszteni az élet egyes rétegeit, hogy végül kirajzolódjék az isteni és az emberi világ kapcsolata.
Az orosz-zsidó származású művész már gyermekkorától mélyen benne élt a Biblia világában. „Mindig is hittem, és most is hiszem, hogy a Biblia minden idők költészetének legfőbb forrása, mely kezdettől fogva kifejeződik az életben és a művészetben. A Biblia mint az élet és a természet hangja…, ezt a titkot kíséreltem meg továbbadni… Úgy hiszem, ezek a képek aligha egy egyén, egyetlen individuum álmát váltják valóra, inkább az egész emberiségét”; – vallotta.
Pályája során nagyméretű olajfestményeken, falikárpiton, plasztikában, mozaikon, ceruza- és tollrajzokon, sőt templomi üvegablakokon is megjelenítette ezeket az álomképeket. Számos kompozíciójában feltűnik Krisztus is – művein együtt láttatja az Ó- és az Újszövetség alakjait, s általuk az időben évezredekkel ezelőtt történt, valamint a jelen eseményeit, a ma is zajló üdvtörténetet. Nem véletlen, hogy képeiről számos zsidó és keresztény teológus írt már elemzést. A Szentírással foglalkozó alkotásainak nagy részét Chagall 1966-ban átadta a francia államnak azzal a megkötéssel, hogy vallásos térben és együtt helyezzék el azokat. A múzeum Nizzában valósult meg, ahonnan azonban nem kölcsönzik a műveket. Az esztergomi kiállítás a német testvérvárosnak, Bambergnek köszönhetően valósult meg: Richard H. Mayer gyűjteményének anyagát képezik a most Esztergomban látható litográfiák.
A képsort Chagall angyalai nyitják (egyik írásában arról számol be, hogy egy megjelent neki álmában) – talán még az ember megteremtése előtt látjuk őket a paradicsomban. Azután feltűnik Ádám és Éva. Körülöttük szimbolikus állatok, a Teremtés könyve héber szavai, az egész világegyetem, ők mégsem találják a helyüket. Az elűzetés után megjelenő személyek – Káin és Ábel, Mózes, Ábrahám és Sára – mögül eltűnik a világ, kitaszítva állnak az egyszínű háttérben. Valami mégis történik: általuk, velük megszületik a vallás, amiben újra közeledhet egymáshoz Isten és ember. Látjuk a királyokat, Dávidot, Salamont, illetve a nagy prófétákat, és körülöttük ismét ott vannak az angyalok…
Chagall bibliai férfiai inkább szemlélődő, Isten tervében szinte passzívan jelen lévő felek, míg a nők cselekvő, mindig valakivel kapcsolatban álló szereplők. Ráchel ellopja apja bálványát, Noémi útnak indul menyeivel, Ruth kalászt szed. A férfi és a nő sorsa mégis ugyanaz: valamiképpen újra megvalósítani azt az életet, amelyet az első emberpár elveszített.
Az esztergomi kiállításon csak ószövetségi témájú litográfiák láthatók, ám a tárlat kiegészül néhány nem bibliai képpel. Első ránézésre talán mondhatnánk, ezek a Chagall művészetében sokszor visszatérő szimbolikus helyeket (cirkuszt, orosz falut, Párizst) és alakokat (szerelmeseket, csavargót, bohócot) ábrázolják. A bibliai „szövegkörnyezetbe”; helyezve azonban feltűnik: e helyekre űzte Isten angyala az első emberpárt – és ők mind ádámok és évák.
(A Marc Chagall Esztergomban című kiállítás július 15-ig tekinthető meg a bazilika mellett, az északi kanonoksoron található Balassa Bálint Gazdasági Szakközépiskola és Szakiskola dísztermében.)

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.