Áprilisi imaszándékok

2006. október 19-én az olasz katolikus napra (pontosabban a katolikus egyház 4. országos kongresszusára) Veronába ellátogatott XVI. Benedek pápa is. Délután a futballpályán szentmisét tartott mintegy negyvenezer résztvevővel (nem túlságosan nagy szám, gondolhatnánk). „Ma Krisztus jön erre a modern areopágra (köztérre, vö. ApCsel 17,17), hogy kiárassza Lelkét az olaszországi egyházra.” Ennek a gondolatnak a jegyében elmélkedjünk a pápa kongresszusi ülésen elmondott beszédének olyan részletein, amelyek imaszándékunkat sugallják és megvilágítják.

(1) A kongresszus Krisztus feltámadását állította a figyelem középpontjába. „Krisztus feltámadása olyan tény, amelynek az apostolok tanúi voltak, és egész bizonyosan nem a kitalálói. Ugyanakkor az nem egyszerűen visszatérés volt a földi életbe. Igazában a feltámadás a legnagyobb »mutáció« (ugrásszerű változás), amely valaha is megtörtént, döntő »ugrás« az élet mélyrehatóan új dimenziója felé, belépés egy kifejezetten különböző létrendbe, amely mindenekfelett a názáreti Jézust illeti, de vele együtt minket is, az egész emberi családot, a történelmet és az egész világmindenséget.”

(2) „Ezért Krisztus feltámadása a keresztény igehirdetés és tanúságtétel középpontja a kezdetektől fogva egészen az idők végéig. Bizonyosan nagy misztérium ez, üdvösségünk misztériuma, amely beteljesülését a megtestesült Ige feltámadásában leli, reményünket elővételezi és szavatolja. Ennek a misztériumnak a célpontja a szeretet; csak a szeretet logikájában lehet közel hozni és valamennyire megérteni. Jézus Krisztus feltámadt a halottak közül, mert egész lénye tökéletesen bensőségesen egyesül Istennel, aki a szeretet; ez pedig valóban erősebb, mint a halál. Jézus egy volt az elpusztíthatatlan élettel, ezért saját életét odaadhatta; hagyta, hogy megöljék, de a halál végérvényesen nem temethette maga alá. Az utolsó vacsorán elővételezte és szeretetből elfogadta saját halálát a kereszten, ezzel átalakította önmaga ajándékozásává; nekünk ez az ajándék ad életet, szabadságot és üdvösséget.”

(3) „Mindez konkrétan az egyház élete és tanúsága által történik; vagy inkább: maga az egyház alkotja első gyümölcsét ennek az átalakulásnak, amely Isten műve, nem pedig a miénk.” A hit és a keresztség révén jön hozzánk; a keresztség halál és feltámadás, újjászületés, új életbe való átalakulás. Önazonosságom a keresztséggel megváltozik, ezentúl már ebben a megváltozott állapotban létezem.

(4) „Arra vagyunk hivatva, hogy új nőkké és férfiakká váljunk; hogy alkalmasak legyünk a Feltámadott igazi tanúivá válni, tehát a keresztény öröm és remény hordozóivá lenni, konkrétan nők és férfiak azon közösségében, amelyben élünk.”

(5) Érdekes kitérőt tett a pápa a matematikára. A matematika mint olyan az emberi értelem teremtése. Az a megfelelés, amely fennáll a matematikai struktúrák meg a világmindenség struktúrái között, nemcsak a modern tudományos és technikai fejlődés előfeltétele, hanem azt is magában foglalja, hogy a világmindenség maga értelmes módon van strukturálva. Megfelelés áll fenn a mi szubjektív értelmünk meg a természet objektív értelme között. Ez jelzi az isteni Logosz (az Ige, a megtestesült, kivégzett, feltámadt Krisztus) kulcshelyzetét a világunkban.

(6) XVI. Benedek azzal folytatta, hogy elemezte a mai olasz keresztény élet és lelkipásztorkodás szükségleteit, feladatait. Én pedig úgy folytassam, hogy igyekezzem meg- és átlátni magunk körül „a mai társadalom nehéz és szövevényes helyzetét”, a mai kultúra és technika értékeit és veszélyes fogyatékosságait, és aztán főleg azt, hogy ezek tudatosítása milyen imaapostolkodásra, gyógyító apostolkodásra, szeretetapostolkodásra ösztönöz.

Missziós szándék:

Hogy a fiatal egyházak leendő papjai egyre jobb kulturális és lelki képzést kapjanak ahhoz, hogy saját nemzetüket és az egész világot evangelizálják. Friss, érdekes kezdeményezés az egyház életében az, hogy első kinevezésükkor a püspökök Rómában részt vehetnek egy képzési kurzuson. 2006. szeptember 26-án a Szentatya ilyen püspökökkel találkozott. Sokan közülük olyan népek körében működnek, amelyek Krisztust még nem ismerik. Érzik annak szükségét, hogy az evangéliumot inkulturálni kell, hogy így a kultúrákat evangelizálni lehessen. Alapvető követelmény az őszinte, nyitott párbeszéd. XVI. Benedek idézi VI. Pált: „A modern ember szívesebben hallgat tanúkra, mint tanítókra, és ha meghallgatja a tanítókat, az azért van, mert ők igazában tanúk.” Ennek egyenes következménye az, hogy a lelkipásztor a saját életében elsőbbséget ad az imának és az életszentségnek. Fontos az is, hogy a püspök egészséges képzést és továbbképzést biztosítson szeminaristáinak és hitoktatóinak.

Joggal úgy tartjuk, hogy a szeminárium az egyházmegye szíve. Ebből egyenesen következik a püspök személyes és gondos törődése, nevezetesen elegendő számú, gondosan megválasztott, jól képzett, nem utolsósorban példás életű tanárok és nevelők biztosítása. Mindez a főpásztor elsőrendű felelőssége és az egész keresztény nép elsőrendű imádságos bekapcsolódásának sürgetője. Hazánkban hatvan évvel ezelőtt a szemináriumok egy részének erőszakos bezárása volt nagy érvágás az egyház életében. Azóta a helyzet alakulását az is jellemezte és jellemzi, hogy a kispapok száma többnyire és nagy egészében csökkent és csökken. Imádkozzunk tehát ne csak a jövő papok képzéséért, hanem létszámuk kellő növekedéséért is. A Szentatya óhajának megfelelően végezzük imánkat egyesülve Szűz Máriával, az Evangelizálás Csillagával, valamint szent papi pártfogókkal.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.