A világi hatalom mozarti képe

A Zubin Mehta-rokon fiatal Bejun Mehta azonban az a hódító szerepét is „szavahihetően” alakító alt hangú énekes, akinek férfias külleme és női hangja nem tűnik diszharmonikusnak, akinek Gluck Orfeóját, Händel Messiását, legutóbb pedig Mozart Mitridatéját indokoltan részesíti ünneplésben a színházi tavasz közönsége. Alakítása szenvedélyes, hangjának maximálisan ura. Hogyan találkozott a nagy nemzetközi operaházak által foglalkoztatott művész Mozart első komolyabb operájával? „A Messiás vagy más oratóriumok szcenírozott változata, vagy most a Mitridate Re di Ponto a színpadi munka miatt sok próbát igényel. Én olyan alkat vagyok, akinek szüksége van a próbákra, a beleélés és a gyakorlás miatt is – mondta a fiatal, csodagyerekként indult amerikai énekes egy médiatalálkozón. – A Mitridate Fernacéjának szerepét már öt különféle rendezésben énekeltem, Santa Fé, Sydney, Párizs, Brüsszel operaházaiban és a Salzburgi Ünnepi Játékok keretében. A szerep, úgy érzem, illik hozzám.”
A salzburgi Residenzhof szabadtéri színpadán 2005-ben rövidnadrágba öltözött, pubertással küszködő, problémás csupakéz-csupaláb fiú volt, a Theater an der Wien előadásában konfliktusokkal küzdő, meg nem értett fiatalember. „A harmadik felvonás nagyáriája lelki és alkati fordulópontot, fejlődést jelent számomra, ezért is kedvelem annyira a szerepet – nyilatkozta Mehta. – Lenyűgöz a gyermek Mozart konfliktusérzékenysége.”
A világpolitika megítélésének szemszögéből Mozart Mitridatéja egyfajta operaműfajbeli Übü király. Mind Mozart, mind a nála mindössze egyetlen évvel idősebb Alfred Jarry kétségtelenül rendelkezett valami sajátságos humorérzékkel, amelyet visszatükröz a kanadai Robert Carsen mégoly martalóc agresszivitással megrendezett bemutatója is. A Mozart által megzenésített szöveg a Jarry számára is kiindulópontként szolgáló, 1673-ból származó Racine-dráma (melyet XIV. Lajos is nagyon kedvelt), illetve az Alexandriai Appian drámája az anatóliai király életéről és rettenetes haláláról. Ha valaki feltenné a kérdést, hogy érthette meg a szövevényes politikai és emberi lelki helyzeteket Mozart, a következő választ kaphatná: A kis zseni hatévesen Maria Antoniának tett házassági ajánlatot; tizenegy volt, amikor egy boldog gyermekekből álló nép királya szeretett volna lenni, mely elképzeléséről nővérének részletesen beszámolt. Mi több, az őt utazásaira kísérő, rajztehetséggel megáldott szolgának le is diktálta e fantáziaország városainak, falvainak nevét. A gyermek Mozart királyokkal és államfőkkel parolázott, és az irodalom szerint a francia és angol uralkodóház tagjainak bókjait magától értetődő természetességgel fogadta, mintha mindez szokásos lenne. A csodagyerekből sugárzó vonzerőnek senki sem tudott ellenállni. Mozart levelei elárulják, milyen komoly ismeretekkel rendelkezett a Mitridate-recitativók, a szólóáriák lelki klímáját illetően is. Nem igazán törődött beteges atyjával. Extrém hangváltozáson esett át, a mindössze öthat hangra csökkent énekhangjával, legnagyobb bánatára, nem tudta előénekelni az áriákat, ami pedig szokása volt. A testvérek közötti érzelmi konfliktusok és saját testének változásai egyaránt foglalkoztatták. Politikai nézeteinek kialakítását pedig jobbára az atyja által gyakran cirkuszi mutatványokhoz hasonlóan megrendezett „villámturnék” futó benyomásaira alapozta.
A Róma ellen irányuló mitridatesi csatákról szóló opera jórészt az 1770. évi karnevál idején született, amikor Mozart a Pallavicini grófok házában vendégeskedett Bolognában. A milánói bemutatót a szerző vezényelte, miközben csembalón is játszott. A sikerhez a kor két neves kasztrált énekese, Pietro Benedetti és Giuseppe Cicognani is hozzájárult.
A Mitridate is bizonyítja, hogy a gyermek Mozart mennyire otthonosan mozgott a latin és német komédiák, a melodráma és a pásztorjáték, az opera buffa és a német énekes színház világában; az olasz opera seria műfajához pedig egész munkássága alatt hű maradt. Hangszerelése tökéletes, a kompozíciós formák sokszínűek. A formai és stílusgazdagságot egy új áriatípus, a „kétségbeesés áriája”, egy majdnem deklamáló éneklés megjelenése is gazdagítja. Carsen gesztikulációval és testmozgással kifejező rendezői nyelvezete a tragikus hangvétel találó kísérője, míg a bukaresti Boruzescu testvérek filmeffektusokon nevelkedett színpadképe és jelmezei az agressziót csak a megszokott katonai egyenruhás, gázmaszkos, sorozattüzelő gépfegyveres öltözékben tudják elképzelni. Stílustörés az egyébként csodálatos mozarti hangvételhez!

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.