A kommunikáló Isten és a hit kalandja

Nem mozdulatlan kőtömbként, filozófiai abszolút igazságként áll szemközt az emberrel, hanem meglepő, az ember akaratának és értelmének nem engedelmeskedő személyességében lép kapcsolatba velünk. Ez a legfontosabb következménye Isten személyességének: soha nem tudjuk őt kikutatni, létezését bebizonyítani saját akaratunkból. Csak akkor ismerhetjük meg, ha ezt ő is akarja. A hit személyek közötti viszony, s mint ilyen, dinamikus és élő. Jézus ezt mondja ki, amikor nagy hálaimájában így kiált fel: „Dicsőítelek, Atyám, ég és föld Ura, hogy elrejtetted ezeket a bölcsek és okosak elől, és kinyilvánítottad a kicsinyeknek. Igen, Atyám, így tetszett neked” (Lk 10,21). Isten elrejti vagy feltárja magát, s erről nem az ember dönt.


Mondhatjuk erre, persze, hogy a természetből vagy éppen az emberi szív belső valóságából eljuthatunk Isten valamiféle ismeretére. Gyönyörűen fogalmaz a Bölcsesség könyve: „Mert természettől balgák voltak mind az emberek, híjával voltak Isten ismeretének, s a látható tökéletességekből nem tudták felismerni azt, aki van, sem művei szemlélésekor nem ismerték fel a művészt” (Bölcs 13,1). Szent Pál pedig így ír: „Ami benne (Istenben) láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a világ teremtése óta műveiből következtethetünk” (Róm 1,20). Ám vigyázzunk, ez még nem az igazi hit. Isten erejét és isteni mivoltát fel lehet ismerni, ám attól még nem ismerjük meg őt a maga személyességében. Ahhoz valami többre van szükség.

Ugyancsak Pál írja: „A hit hallásból fakad” (Róm 10,17). De mit is kell meghallani? Pál a mondat második felében így fogalmaz: „a hallás pedig Krisztus tanításából” fakad. Istennek magának kell megszólalnia, hogy az ember ne csak felismerje a hatalmast, a végtelent, hanem hinni tudjon az irgalmasban, a jóságosban, a szeretőben. Ez az isteni megszólalás a zsidó-keresztény hit alaptapasztalata, amelyet kinyilatkoztatásnak nevezünk.

Ne higgyük, hogy Isten „megszólalása” okos tanítás, bölcs ige. A II. vatikáni zsinat szépségesen fogalmazza meg a kinyilatkoztatást a maga teljességében: „Jézus Krisztus, a megtestesült Ige, az »emberekhez küldött ember« tehát »Isten igéit mondja« (…) Ő egész jelenlétével és minden megnyilvánulásával, szavaival és tetteivel, jeleivel és csodáival, főként pedig halálával és a halálból való dicsőséges föltámadásával, végül az igazság Lelkének elküldésével beteljesítvén tökéletessé teszi a kinyilatkoztatást” (Dei verbum, 4.).

Isten szóba áll velünk, egész lényével kimondja önmagát. Ahogyan egy ember sem csupán a szavaival, de tekintetével, gesztusaival, egész emberi valójával tárja fel, mutatja meg magát, ugyanúgy Isten is. Az Ószövetségben próféták szavával, tanításával tette ezt, az Újszövetségben pedig azáltal, hogy emberré lett, s emberként fordult az emberhez. Hinni ezért nem csupán a tanítás, hanem a teljes Jézus Krisztus befogadását jelenti. Ez pedig kaland, mert nemcsak értelmünket, de egész emberségünket magával ragadja.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.