A hét szentje

 

Rőt Tescelin lovag és Aleth de Montbard harmadik gyermekeként született. Kilencéves korában beíratták Châtillon-sur-Seine egyházi iskolájába. Nyelvtant, retorikát és dialektikát tanult, nagyon szerette az irodalmat, elmélyült a Biblia és az egyházatyák tanulmányozásában, s olvasta a pogány, antik szerzőket is. Tizenhat éves múlt, amikor meghalt az édesanyja, és ez nagyon megviselte. A nemes ifjak világi életét élte, de lassan feléledt benne a vágy a szerzetesi életre.
A cîteaux-i új kolostor, amelyet Molesmes-i Róbert és társai alapítottak 1075-ben, néhány évtizeddel később hanyatlani kezdett. 1112 nagyböjtjén felvételét kérte a kolostorba az akkor huszonegy éves Bernát. Nem egyedül érkezett, hanem egész csapat ment vele, akiket a rokonságból és ismerősei köréből vitt magával. Érkezésük révén Cîteaux egy új szerzet, a ciszterci rend bölcsőjévé vált. A cîteaux-i kolostor megalapítása, amelynek kiváltó oka a clunyi ideáloktól való eltérés volt, vitákat váltott ki a clunyi és a cîteaux-i bencések között. Később megalakult az önálló ciszterci ág, de a vita tovább folyt. A központi kérdés az volt, hogyan kell élnie az igazi szerzetesnek.
Bernátot a ciszterci rend társalapítójának tekintik, mert nemcsak a rendi alkotmány megalkotásában volt jelentős szerepe, hanem a rend elterjedésében is. 1115. június 25-én, huszonöt éves korában apátnak nevezték ki, és új kolostor építésével bízták meg a Szajna egyik mellékfolyója, az Aube mentén. A ciszterci rendháznak a clara vallis (világos völgy) nevet adták. Ebből keletkezett később a Clairvaux név.
A cîteaux-i apát ugyanekkor küldte Arnoldot a Frank Királyság és a Német-római Császárság határvidékére azzal a feladattal, hogy a Moiremont környékén lévő remetéket gyűjtse össze, és a közösséget építse be a ciszterciek szervezetébe. A Flambart-patak partján fel is épült az új kolostor, amelynek neve a mori mundo kifejezésből származik, ami azt jelenti: meghalni a világnak. Ezzel a fiatal szerzetesrend már a német nyelvterület felé is elindult, mert később, 1123 januárjában innen alapították az alsó-Rajna-vidéki Altenkamp kolostorát. Morimondot nem sokkal később Bernát mentette meg a széthullástól.
1119-ben a francia lovagok rendet alapítottak Jeruzsálemben, s mivel házuk az egykori jeruzsálemi templom területén állt, templáriusoknak, templomos lovagoknak nevezték rendjüket. Regulájukat, amelyet a troyes-i zsinat hagyott jóvá (1128), lényegében Bernát írta meg.
Amikor 1130-ban, II. Honóriusz pápa halála után veszélybe került az egyház egysége, Bernátnak és szerzeteseinek oroszlánrészük volt abban, hogy a szakadás veszedelmét sikerült elhárítani, fáradozásaik gyümölcseként ugyan­is a többi európai ország II. Ince mellé állt.
1145-ben pedig III. Jenő néven Bernát egykori clairvaux-i tanítványa került a pápai székbe. Bernát neki írta A szemlélődésről című művét. Ebben keményen ostorozza a pápai udvarban tapasztalható visszaéléseket, a hatalmaskodásokat, a pompaszeretetet, a sok kiváltságot.
III. Jenő pápa új keresztes háború meghirdetésének feladatával bízta meg. Gyújtó hatású beszédeivel sokakat megnyert a hadjárat eszméjének, ugyanakkor szembeszállt a szintén ciszterci Radulffal, aki Európa-szerte a zsidók üldözésére lázított.
Bernátról egy egész korszakot neveztek el, és már életében szentként tisztelték.

 

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.