Rézbe metszett vonalak

Fotó: Asszonyi Eszter

 

 

Albrecht Dürer a Békés megyei Ajtósról származó, nagy szegénységben és mély keresztyén hitben élt, aranyműves édesapja kézművességét emelte a festészet szintjére kora legelismertebb képzőművészeként. Erről tanúskodnak a részben a Ráday Gyűjteményből, főképp pedig a Thomas Emmerling Gyűjteményből származó metszetek, illetve az Iparművészeti és a Szépművészeti Múzeum műtárgyai. A válogatásból kitűnik a német reneszánsz híres alkotójának sokoldalú érdeklődése és tehetsége: Albrecht Dürer ugyanis egyszerre volt festőművész, grafikus, könyvkiadó és művészetelméleti író, élete – saját feljegyzéseinek, útinaplóinak köszönhetően – rendkívül jól dokumentált.
A Ráday utca forróságából az időszaki kiállítótér kellemes hűvösébe térve érdemes rögtön kézbe venni egyet a bejáratnál elhelyezett nagyítók közül, aztán pedig megállni a metszetek erőterében, és bevezetésként megnézni a rézmetszés folyamatát bemutató videót. A rézmetszet úgy születik, mint az érett hitű ember a megszentelődés folyamatában: amit tanul a hitben járásban Isten és ember kapcsolatáról, az bevésődik a lelkébe, és majd az élet nagy, sötét próbái, az életterhek sajtolása alatt láthatóan bizonyosságot tesz arról, ami formálta őt lassan, napról napra, művészi aprólékossággal. Ez a bizonyságtétel nem egyszeri: akárhányszor kerüljön is nagy nyomás alá, a kép, amelyet magán hordoz, újra és újra kirajzolódik, láthatóvá válik mások számára. A rézmetszés a kor forradalmi képalkotó eljárása volt. Káprázatos belegondolni és látni, hogy Dürer munkájának köszönhetően milyen finom művek kerültek ki a sajtó alól. A robusztus szerkezet a mai szemnek elsőre kínzóeszköznek tűnhet, pedig épp ellenkezőleg: a képalkotás által válik a hatalmas famonstrum a gyönyörködtetés eszközévé.
A nagyító segítségével az alig tenyérnyi metszetek legapróbb részletei is feltárulnak a figyelmes szemlélő előtt: Dürer művészete szimbólum- és gondolatgazdag, érzékeny, drámai, komoly és játékos egyszerre. Ez utóbbi bizonyítéka például az a két parányi madár, akik a Krisztus születését elbeszélő metszeten összecsicseregnek a németalföldi ház tetején, hogy hírül adják a világ Megváltójának születését. Bibliai, keresztyén ihletésű művei egyben fordítási kísérletek is: így kerül a születéstörténet a XVI. századi német környezetbe, illetve így fonódhatnak össze a mítoszbéli hősök és Jézus Krisztus ábrázolásai. Dürer számára kulcsfontosságúak voltak az arányok: erről nemcsak anatómiai tanulmányai, hanem az Ádám és Éva című rézkarc is tanúskodik. A két tökéletesen kidolgozott emberi test egyúttal keresztyén hitvallás is: az egész kiállítási anyag legvilágosabb, legragyogóbb, legtisztább emberábrázolásai ezek. Felvillanó fehérségük a tökéletességben teremtettségről tanúskodik, éppen a bűnbeesés előtti pillanatot rögzítve.
Dürer páratlan megfigyelőkészsége már gyermekkori rajzain, például tizenéveskori önarcképén is jól látható. E rendkívüli tehetség mutatkozik meg portréiban is. Egyik nagy megrendelője és támogatója, Bölcs Frigyes választófejedelem szelíd, megfontolt és céltudatos tekintettel néz a szemlélődőkre a reformáció kezdetének ötszázadik évfordulóján, majd a meghatározhatatlan korú Philipp Melanchthon reformátor láthatóan fiatal, de munkában és küzdelemben érlelt karaktere tűnik fel a róla készült portrén. Közvetlenül mellettük pedig az egyszerű közemberek: táncoló parasztok, a szakács a feleségével, illetve egy török házaspár – az utóbbi ábrázolása nem tagadja az idegennel, ismeretlennel, veszedelmessel szemben érzett félelmet, de nem hiányzik belőle az embernek járó tisztelet és az ebből fakadó érdeklődés sem.
A huszonhat metszetet felvonultató első tárló után, a kiállítótér legbelsőbb, legintimebb terében a rézművesség eszközeit és Dürer leghíresebb metszeteit állították ki: a már említett Ádám és Éva mellett többek között A lovas, a halál és az ördög, a Melankólia és a Szent Jeromos a cellájában címűt. Mindháromról egyenként és róluk egyszerre is számos jeles művészettörténeti elemzés szól – a kiállítótér közepén felállított rusztikus faasztalnál, amely Jeromos dolgozóasztalát szimbolizálja, a kiállítás alkotóinak lehetséges olvasatát helyezték el, de arra is lehetőség van, hogy itt szemlélődve ki-ki megalkossa a magáét.
Dürer rendkívüli módon figyelt arra, miként verik vissza a fényt a különböző felületek. A metszetekről visszatükröződő fény adta többek között a kiállítás címét is. De adhatta volna maga a rézmetszés is, melynek során az alkotó a fém fénylő felületébe metszi bele a benne megteremtődött képet. Ez utóbbi folyamatot mutatja be a tárlaton Jánváry Zoltán videója.
A kiállítás második felében Dürer korabeli olajfestmények mellett láthatók a művész Krisztus- és passióábrázolásai. A kiállítótér közepén Szent Jeromos asztalához telepedve könnyen elfoghat bennünket az érzés, hogy a csupán tenyérnyi, fekete-fehér metszetek mennyivel erősebb és beszédesebb művek, mint a nagy, színes olajfestmények, még akkor is, ha azok kompozíciója észrevehetően hasonlít arra, ahogyan Dürer alkotta meg a jelenetet. A passiótörténettel szemben, a terem túloldalán mitológiai alakok és ábrázolások láthatók, de több köztük a rokonság, mint a különbözőség. A metszetek Krisztus-alakjai ado­rá­ciók, többségük olyan, akárha görög-római istenférfi lenne.
A korabeli német társadalom korrajza, a humanizmus, a tudomány és a tudás iránti élénk érdeklődés, valamint a feltétel nélküli keresztyén hit – ez tükröződik a Bibliamúzeum időszaki kiállításán. Alighogy elérünk a Nürnberget ábrázoló színes metszetig és a haláltánc-ábrázolásokig, már fordulnánk is vissza, hogy újabb finom részletek nyomába eredjünk. Talán még nagyító sem kellene hozzá.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.