Kolumbiai katonák egy „Szeretetláng-átadáson” (Fotó: Szeretetláng)
Különösen Latin-Amerikában van nagy bázisa a mozgalomnak, de más területeken is elterjedt. Európában számos országban ismerik, Afrikába kanadai közvetítéssel jutott el, de jelen van Kínában és Libanonban is. A legtöbb országban ez nem csupán imádságos közösségek működését jelenti. A polgárháború sújtotta Kongóban például Gahinyuza Alvéra kármelita nővér összeszedte az árva gyerekeket, és árvaházat alapított az őserdő közepén a Szeretetláng lelkisége nyomán.
Az egyház lehetőséget ad arra, hogy a világiak magántársulásként vallásos szervezeteket hozzanak létre. 1995-ben, amikor a Szeretetláng-lelkiség már több kontinensen elterjedt, Bernardino Echeverría Ruiz ecuadori bíboros kezdeményezésére megalakult a Nemzetközi Szeretetláng Mozgalom. Hazánkban 2009-ben hagyta jóvá a társulást Erdő Péter bíboros az Esztergom–budapesti főegyházmegyében, s azóta hivatalos elismerést nyert a Veszprémi és a Kalocsai főegyházmegyében is.
„Az egyház érthető okokból óvatosan kezeli a magánkinyilatkoztatásokon alapuló mozgalmakat, mert sok esetben vadhajtások is megjelennek körülöttük. Az utóbbi években a Szeretetláng mozgalomban ezért különösen fontosnak tartjuk a teljes egyházhűséget; mindenhol a főpásztor engedélyével, illetve a plébános hozzájárulásával kívánunk működni – hangsúlyozza Kindelmann Győző. – Az egyház embereiként szeretnénk élni a világ szívében, és a világ embereiként az egyház szívében. Nem elkülönülő közösség vagyunk, hanem egy út a katolikus egyházon belül – főpásztoraink vezetésével.”
Számos templomban működik Szeretetláng-imacsoport Magyarországon. A tagok a lelkiséghez kapcsolódó imákkal, engeszteléssel, dicsőítéssel igyekeznek a Szeretetlángot bevonni az életükbe, illetve továbbadni azt. Ezekhez az imacsoportokhoz bárki szabadon csatlakozhat. A Szeretetláng mozgalom emellett központi programokat is szervez, amelyekről a mozgalom honlapján olvashatunk. A mozgalom lelki központja a budapesti Szent Család-kápolna (Budapest VI., Székely Bertalan utca 25.), ahol a rendszeres szentmisék és imaórák mellett találkozókat, előadásokat, lelkigyakorlatokat is tartanak.
A Szeretetláng valójában Isten túláradó kegyelme, amelyet Szűz Mária által ad az emberiségnek. Ezért a mozgalom eucharisztikus és karizmatikus lelkisége is egy sajátos Szűz Mária-tiszteleten keresztül bontakozik ki.
„Sokan azt gondolják, a Mária-tisztelet idejétmúlt, a népi vallásossághoz tartozó jámborsági gyakorlat. Ám a Szeretetláng mozgalom azt képviseli világszerte, hogy lehet korszerűen is tisztelni Máriát – mutat rá Kindelmann Győző. – Ha Grignon Szent Lajos napjainkban írná meg
A tökéletes Mária-tisztelet című könyvét, a tökéleteshez talán az »egészséges« jelzőt is hozzáfűzné. Az egészséges Mária-tisztelethez ugyanis hozzátartozik a felismerés: a Szűzanya nem önmagának akar megnyerni minket, hanem kézen fogva továbbvisz mindenkit Fiához, Jézus Krisztushoz.
Sokszor megtapasztaltam ezt imaestek, szentségimádások során. Olyan emberek, akik évekig távol voltak Istentől, és csak »véletlenül«, egy ismerősük unszolására jöttek el egy Szeretetláng-programra, ott Mária által Krisztus magához vonzotta őket. Nekünk szinte már nem is kellett megszólalnunk.
A Szeretetláng egy kegyelmi hatás, és bár teológiailag lehet definiálni a kegyelmet, a működését nem tudjuk megmagyarázni, hiszen az a lelkekben történik.
A mozgalomnak fontos feladata a családok megszólítása – mondja Kindelmann Győző. – Világszerte biztatjuk a házastársakat, hozzanak létre otthonukban egy »családi szentélyt«, ahol közösen tudnak imádkozni. De többről van szó, mint hogy az ima által megszentelődjenek a családok. A lelki naplóban olvashatjuk a Szűzanya kérését: Legyen minden család szentély! Ne csak létrehozzunk tehát szentélyeket, hanem a szívünk, a családunk legyen Krisztus otthona, temploma.”
A Szeretetláng Latin-Amerikában különösen termékeny talajra hullt, hiszen az ott élő emberekben mélyen gyökerezik a Mária-tisztelet, illetve közel áll hozzájuk az evangelizációt szolgáló karizmatikus lelkiség. A kolumbiai közgyűlés alkalmával Kindelmann Győző is megtapasztalhatott ebből valamit:
„Latin-amerikai közösségeink komoly apostoli tevékenységet folytatnak: utcai evangelizációkat, felvonulásokat, életvédő rendezvényeket szerveznek, melyeken több tízezren vesznek részt. Ennek nyomán felébredt bennem a vágy, hogy ezt a III. évezredi máriás, karizmatikus, missziós lelkületet kellene felszítani a szívekben itthon is.
Kolumbia többé-kevésbé polgárháborús övezet, hivatalos besorolása szerint »a fokozott biztonsági kockázatot rejtő« országok közé tartozik. Amikor beléptem a találkozó helyszínére, azt láttam, hogy bevonul egy század felfegyverzett katona. Megkérdeztem tőlük, miért vannak itt, talán védeni jöttek minket? Meglepetésemre azt válaszolták: nem, ők a szívükbe fogadták a Szeretetlángot! Sorkatonaként rendszeresen bevetik őket az őserdőben a drogkartellek és a terroristák ellen, és komoly félelmeik vannak. Megérintette őket az, hogy a Szűzanya Szeretetlángjával védelmébe veszi az embereket a gonosszal szemben. Ezért minden bevetés előtt közösen elmondanak egy maguk írta fohászt: »Mária, Édesanyánk, végy körül bennünket a te szereteted lángjával, s oltalmazz meg általa az ellenség tüzétől! «
Máriának a lelki naplóban lejegyzett ígéretei közül az egyik legfontosabb: Szeretetlángom megvakítja a Sátánt. A nyugati kultúrkörben egyre kevésbé fogadjuk el, hogy a gonosz valóban működik, létezik. Pedig jelen van az életünkben, de legtöbbször nem a filmekben látott rendkívüli formában, hanem a mindennapi kísértések által. A Szeretetláng kegyelmi ereje azonban segítségünkre lehet, hogy felvegyük a harcot ez ellen.
Sokan élnek körülöttünk súlyos sebekkel a lelkükben. Gyógyulásra vágynak, mégsem szabadulnak sebeiktől a meg nem bocsátás és a sérelmeik dédelgetése miatt. Mindez jó táptalaj a gonosz számára. Ám számtalanszor tapasztaltam, hogy sebeket hordozó testvéreink szabadulást nyernek, ha hagyják, hogy Szűz Mária Szeretetlángja – mint útmutató fénysugár – elvezesse őket az Oltáriszentségben jelen lévő Jézushoz, minden lelki seb gyógyítójához.”