Hitoktatás

A kötelező hitoktatással is úgy van a magyar társadalom, mint számos más kérdéssel: négy nemzedék ismeretét, tapasztalatát és mai vélekedését lenne jó valamelyest legalább harmonizálni.

Amikor még (1950-ig) minden iskolában kötelező volt a hitoktatás, a maitól sokban különbözött a társadalom. Az állam és az egyházak közötti munkamegosztást egy még meglévő, bár már vékonyodó közös alap jellemezte – nagyjából hasonló emberkép és etika. Az oktatásban és nevelésben az egyházak a hitoktatással a metafizikai és etikai alapozás feladatát látták el, miközben az alapfokú oktatás iskolahálózatának nagy részét tartották fenn. A nyolcosztályos gimnáziumban a hitoktatás tematikáját a teológia nagy ágainak mintájára építették fel: Biblia, egyháztörténelem, dogmatika, morális stb. A hittan magától értődően épült be a többi tantárgy rendszerébe. Sem a történelem, sem a biológia, sem a magyar, sem más tantárgy alapállásával nem állt szemben a hittané. A nézetek és az ismeretek sokasága közös kulturális teret alkotott, egyfelé oktatva és nevelve a nebulókat: külön a katolikusokat, reformátusokat és zsidókat.

A kötelező hitoktatást 1947-ben először fakultatívval kívánta lecserélni az akkori vezetés. E terv Mindszenty bíboros, az egész püspöki kar és a szülői szervezetek egyértelmű és határozott ellenállásán megbukott. A hitoktatás csak az iskolák államosítását követően vált fakultatívvá s egyben üldözötté is.

A hitről való tudás átadásának története az azóta eltelt hatvan esztendőben is egybefonódott a társadalom történetével: a szülők, az iskola, az általános kulturális és politikai közeg változásaival. A totális és puha diktatúra politikai dimenziója, valamint a modernizálódó és pluralizálódó társadalom kulturális dimenziója az a közeg, amelyben szülőkről, gyerekekről, oktatásról és iskoláról, valamint a hitoktatásról gondolkodhatunk. A történelmi hagyományok nem vehetők hallatlanra, de iskola és hitoktatás ügyében inkább a jövőből szükséges kiindulni, és nem a múltból. Bármennyire érthető is, hogy a közös alapra épített társadalom és oktatás emléke ma is aktivizálódik, tervek és cselekvési programok vezérmotívumává válik, a hitoktatásnak a mai gyermeket és a mai kulturális közeget kell szem előtt tartania.

Amikor iskolák, hittanárok és szülők erre törekszenek, a beszélgetésekben hirtelen nem pusztán a hitoktatás tantervi helyéről és a pedagógiai módszerekről kerül szó, hanem arról az ezeknél sokkal súlyosabb kérdésről, mi is a közös hit tartalma, amelyet családban, egyházban és hitoktatásban át kell adni a következő generációnak. Ez az a pillanat, aminél érdemes elidőzni, bármennyire könnyebb is a technikai megoldások keresésének fátylát borítani rá. Ahogyan ugyanis a hitoktatás nem magától értődő a mai oktatásban, éppen úgy maga a hit sem. S amint az eltelt hatvan évben a hitoktatás részese volt a társadalomtörténetnek, úgy a hit maga is. Miközben előbbi helyét keressük az iskolában, az utóbbiban kell meglelni magunkat.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.