Útközben

Gyorsabban megyek tehát a megengedettnél, de a többi autós – szinte kivétel nélkül – így is lassúnak tart, rendszeresen (sokan agresszíven) meg is előznek, néhányan meg rám is dudálnak, villognak, vagy akár az öklüket is rázzák felém. Különösen az bosszantja őket, ha valakit a mellékútról „udvariasságból” beengedek. A mögöttem jövők háborognak, a beengedettek – többnyire megköszönik (van is mit: ha néhányan nem volnának udvariasak, akár fél órát is várhatnának, hogy kikanyarodhassanak a főútra) – a köszönet jeleként villantanak kettőt az elakadásjelzővel.
Érdekes tapasztalat ugyanakkor, hogy e kettős villogtatás eredeti funkcióját az élet erősen megváltoztatta, hiszen egyre gyakoribb, hogy az autós, mikor „csak egy pillanatra” kiszáll, például hogy a bank előtti automatából pénzt vegyen fel, vagy hogy a cukrászdába egy tölcsér fagyiért beugorjon, autóját – mivel a parkolósávban nincs hely – villogó lámpával az úttest közepén hagyja. Javaslom is, hogy az „elakadásjelző” elnevezést a „rossz lelkiismeret lámpására” változtassuk.

Feltétlen szólni kell a motorosok igen jelentős hányadának önzés motiválta felelőtlenségéről, hiszen életveszélyes közlekedésük mindennapos tapasztalat: a nagy sebesség, de főleg a cikázva – hol jobbról, hol balról – történő előzés, gyakran a záróvonalat átlépve, a szembejövő forgalom számára fenntartott sávban haladva…
Sajnos a hosszú évek tapasztalata azt mutatja, hogy a közlekedési morál e téren tovább romlik, pedig a közlekedési korcsoport-összetétel változása (értsd: a társadalom elöregedésének betudhatóan a lassúbb reflexű és megfontoltabban vezetők arányának növekedése és ezzel egyidejűleg az egyre gátlástalanabbul vezető fiatal korcsoport fokozódó türelmetlensége) éppen nagyobb odafigyelést s az útitársak közti nagyobb szolidaritást követelné meg. Sokan vagyunk az úton. El kell férnünk egymás mellett. Meg kell férnünk egymással.

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.