Út nyílt előttem…

Kezdettől a papi hivatásra vágyódtam, kerestem, milyen úton-módon felelhetek Istennek erre a hívására. Ismertem a ferenceseket a pasaréti templomból, ahová jártunk, és a cisztercieket, az ő budai iskolájukban tanultam az 1948-as államosításig. Fontolgattam, hogy belépek majd a ciszterci rendbe, de szüleim ellenezték, féltettek az akkori időkben. Aztán két évre rá fel is oszlatták a szerzetesrendeket. Isten kezébe tettem az életemet. Szorgalmasan ministráltam, vonzott a liturgia. Megismerkedtem más szertartásokkal is: a görög katolikus, az örmény katolikus és a domonkos liturgiával. Utóbbiak templomában – a város másik felén lévő, Thökölyi úti „Domiban” – egyik reggel a miséző atya bevitt a novíciusok és növendékek magiszteréhez, Mehrle Tamás atyához. Beszélgettünk a rendről, kezembe adta az Eszménykeresők című ismertető füzetet, s csendben Aquinói Szent Tamás gondjaira bízott. Tetszett a rend életében, hogy együtt van jelen benne a tudományos igényű teológiai felkészültség és az egyszerűségre, szegénységre való törekvés. 1953-ban a budai II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban érettségiztem. Osztályfőnököm rábeszélt az orvosi pályára, s ösztöndíjra is javasolt. Közben már jeleztem Tamás atyának, hogy szeretnék domonkos lenni. Néhány héttel később kiderült, hogy a provinciális atya éppen akkoriban változtatta meg azt a korábbi álláspontját, hogy az illegalitásban nem vesz fel jelölteket. Gyerekkorom egyik meséje jutott eszembe, amelyben egy éjszakán kis időre megnyílik egy hegy, és aki éppen ott van, bemehet a tündérek csodálatos országába. A mesebeli pásztorgyerek élt a lehetőséggel, s amellett, hogy feleségül vette a királylányt, kitanulta a cipészmesterséget… Úgy éreztem, előttem is „megnyílt a hegy”: 1953 szeptemberében teljes titoktartás mellett beléptem a domonkos rendbe. Harmadmagammal kezdtem meg a papsághoz vezető tanulmányokat: a filozófiát és a teológiát. A rendbe lépésemkor beiratkoztam az orvosi egyetemre is. Elöljáróink szükségesnek látták, hogy civil egyetemi képzettséget is szerezzünk. Volt, aki azért helyeselte az orvosi stúdiumomat, mert az tovább tart, mint a legtöbb egyetem – nagyobb az esélye annak, hogy közben változik a politikai helyzet… A rendfőnök még a szétszóratás előtt át akarta telepíteni az egész magyar rendtartományt Guatemalába. Implom Lajos tartományfőnök azonban kitartott amellett, hogy a magyar szerzetesek hivatása, néhány indokolt eset kivételével, hazájukba szól. 1956 után, amikor Mehrle Tamás (később a fribourgi egyetem teológiai karának dékánja) Svájcba emigrált, filozófiaoktatásomat Szigeti József atya vette át, aki akkor éppen néhány hónapig szabadlábon volt – összesen tizenhat évet töltött börtönben. Tanított Implom atya, Bergoù Imre és Haynal András atyák. Az orvosi diploma megszerzése után a tartományfőnök atya döntése értelmében elméleti, kutató munkahelyre akartam menni. Egyetemi intézetben nem maradhattam, mivel nem voltam hajlandó belépni a KISZ-be. 1959 őszén a Chinoin gyógyszergyár akkor alakult gyógyszerhatástani laboratóriuma lett a munkahelyem, és harminc évig, nyugdíjazásomig ott dolgoztam. Rendszeresen szerepeltem külföldön – a Szovjetunióban, Bulgáriában, az NDK-ban – kereskedelmi kiállításokon, tudományos konferenciákon, mint oroszul és németül is jól beszélő szakértő. Tíz év alatt jutottam annyira a teológiai tanulmányokban, hogy pappá szentelhettek. Magiszterem, Imre atya fölkereste szüleimet, hogy közölje velük ezt a hírt – édesanyám megkönnyezte. A titkos szentelésre nem jöhettek el a feltűnés kerülése érdekében. Zsámbékon, 1963 júliusában, állami engedély nélkül szentelt pappá Zadrevecz István ferences püspök. Úgy tudom, én voltam az utolsó áldozópap, a százkilencvenötödik, akit felszentelt. Néhány évig csak otthoni szobámban misézhettem; folytattam teológiai tanulmányaimat, tartottam a kapcsolatot a rendi elöljárókkal. 1967-ben a tartományfőnöknél tartott házkutatás során nyomomra bukkant a rendőrség. Nem bocsátottak el a munkahelyemről, de szakmai előmenetelről szó sem lehetett, néhány évig szocialista országokba sem utazhattam. Az orvosi diplomával gyakorlatilag együtt járó katonai hadnagyi rangomról is le akartak mondatni. Azon a nyáron kiderült, hogy cukorbeteg vagyok, ezért a továbbiakban a hadsereg, mint alkalmatlannal, nem foglalkozott velem. 1969-től tartományfőnöki jóváhagyással s templomigazgatói engedéllyel a pasaréti ferences templom mellékoltáránál csendes miséket mutathattam be. Idővel fölbátorodva nyilvánosan is miséztem különböző templomokban: kilenc évig a budai Szent Imre-kápolnában; a budai Orlay utcai örmény katolikus kápolnában örmény szertartás szerint (2004-től pár évig az Örmény Katolikus Lelkészség plébániai kormányzója is voltam); valamint tíz évig kisegítő lelkészként a kőbányai lengyel lelkészségen. Könnyen belerázódtam a lengyel nyelvbe, mert a középiskolából hozott orosztudásom mellett tanultam már szlovákul is. 1989-ben az akkori tartományfőnök, Dániel Ernő atya kérte, hogy nyugdíjaztassam magam. Ötvenöt évesen ezt csak évtizedek óta fennálló betegségemre hivatkozva lehetett elérni. Egy ideig még kapcsolatban maradtam a tudományos élettel: közreműködtem egykori főnököm, Szentiványi Mátyás professzor – a szív koszorús ereinek keringésére vonatkozó – kutatásaiban. 1991 októberében részt vehettem a Magyar Katolikus Orvosok Szent Lukács Egyesületének újraalapításában. Eredetileg 1931-ben külföldi példák nyomán alakult az egyesület, hogy orvosi hivatásunkban minél jobban szolgáljuk a ránk bízottak lelki üdvösségét. Világ- és európai szervezetet is létrehoztak az országok rokon egyesületei, miközben nálunk 1948-ban föloszlatták a Szent Lukács Egyesületet ugyanúgy, ahogy elküldték a kórházakból a több ezer ápoló szerzetes nővért, és a „Márta-nővéreket”, egy katolikus civil betegápolóképző szervezet tagjait is. Az egyesület folyóirata 1994-ben tizenegyedik évfolyamával indult újra; tizenhat éve szerkesztője vagyok. Tartományunkban az 1950 előtti százas létszámból az 1989-es újrainduláskor körülbelül harminc szerzetes maradt, aki tudta vállalni a rendházi életet. Budapesten, a Thököly úti Rózsafüzér Királynéja plébánia épületéből alakíthattunk ki rendházat, új tetőtéri cellák építésével, mivel a Cházár András utcai eredeti rendházat nem kaptuk vissza. Néhány évig házfőnök is voltam Dóczy Zsigmond tartományfőnök atya mellett. Visszatérésünk előtt az egyházközség magas színvonalon működött. Sík Zoltán plébános vezetésével a fiatal káplánok lelkesen dolgoztak az ifjúság körében is. Így nem mindenki fogadta lelkesen a váltást: mi, szerzetesek sem voltunk mindig elég ügyesek a lelkipásztori teendőkben; s ez együtt visszaesést eredményezett a közösség életében. Magam az ifjúsági hittanon krisztológiát tanítottam, sajnos nem tudtam eléggé megragadni az ifjúság érdeklődését. Lassan mégis lendületet vettünk, de 1997-ben az orgona leégése és a templomtűz megrekesztette a fejlődést. Az oratóriumba szorultunk, sokan más templomokba kezdtek járni. Három éve újra az esztergom-budapesti főegyházmegye vette át a plébániát. Szentendrén, a Mathiász utcában szereztünk házat, amelyet kolostorrá alakítottunk. Ám továbbra is szeretnénk tevékenykedni a fővárosban. Vannak fiatal rendtársaink, akik alkalmasak lennének egyetemi oktatói munkára. A rend működéséhez hozzátartozik az egyetemi ifjúsággal való foglalkozás, a jelenlét a szellemi élet központjában. Szeretnénk az Istent keresőket segíteni az örök érvényű Igazság szempontjai alapján.

 

Szólj hozzá!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Magyar Kurír - Új Ember
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.